ADP: Werven via sociale media verhoogt kwaliteit

20 augustus 2012 Consultancy.nl

Sociale media zijn een goed middel voor HR-afdelingen om nieuw talent aan te trekken. Recruitment via deze kanalen zorgt voor meer spontane en open sollicitaties, een hoger kwaliteitsniveau van sollicitanten en tijdwinst in het wervingsproces. Dat blijkt uit het rapport ‘A Vision on Sourcing Talent on Social Media’ van HR adviesbureau ADP Europe.
 
Mega potentie
Met wereldwijd ruim 845 miljoen mensen die actief zijn op Facebook, 175 miljoen op LinkedIn en 140 miljoen op Twitter, zijn de sociale netwerksites de locaties om potentiële kandidaten te benaderen. "Door op sociale media vroegtijdig de dialoog aan te gaan met potentiële kandidaten, zelfs voor functies die op dat moment nog niet bestaan, wordt meer kwaliteit en talent in huis gehaald," stelt Jacques Froissant oprichter van het HR adviesbureau Altaïde in de ADP-publicatie. Het werven via sociale media wordt door veel bedrijven toegepast. Zo concludeert ADP Europe dat 89% van de bedrijven in de VS sociale media gebruiken bij het werven van nieuw personeel. 66% van de respondenten geeft zelfs aan dat ze inmiddels via sociale media met succes een kandidaat hebben aangenomen.
 
Nieuwe rol HR-afdeling
Het gebruik van sociale media legt voor HR-afdelingen een nieuwe, meer proactieve rol weg in het recruitmentproces. Alleen aanwezig zijn op sociale media is niet voldoende. Er komt een vorm van marketing bij kijken. "De toegevoegde waarde van sociale media is dat je echt in gesprek kan met potentiële kandidaten. Hoe hoger de kwaliteit van de discussie, des te meer interactie ontstaat en dat leidt tot een efficiëntere zoektocht naar talent," zegt Peter Gold, oprichter van Hire Strategies. "Als u sociale media alleen gebruikt om vacatures te plaatsen dan heeft u hetzelfde resultaat als plaatsing op een vacaturebank: een stapel CV’s waar de HR-afdeling zich doorheen moet worstelen" voegt hij toe.
 
Mensen eerlijk op social media
Sociale media zijn een goed middel om meer te weten te komen over kandidaten. Ze hebben bewezen een buitengewoon goede indicatie te geven van de persoonlijkheid, bekwaamheid en het organisatorisch vermogen. "Het waarheidsgehalte van de informatie op sociale media is hoog. Alles wat er te vinden is over een kandidaat is in een aantal jaar opgebouwd met als doel om sociale relaties te onderhouden. Logischerwijs spreken personen op sociale media daarom de waarheid" aldus Peter Rosen, hoogleraar aan de universiteit van Evansville.
 
Hogere kwaliteit
Social media leiden tot meer spontane en open sollicitaties, waarbij het ook mensen betreft die in eerste instantie niet van plan waren om van baan te wisselen. Daarnaast zorgt de wederzijdse kennismaking via sociale media dat veel vragen al zijn beantwoord voordat het sollicitatieproces begint. Dit scheelt in een later stadium veel tijd en verhoogt het kennisniveau van de sollicitant over de organisatie. Ook wordt de ‘fit’ tussen kandidaat en organisatie beter doordat de kandidaat veel makkelijker in staat is om werkgevers zelf te filteren, wat leidt tot een hogere kwaliteit van sollicitaties.

Nieuws