Kirkman Company model om creativiteit te stimuleren

17 augustus 2012 Consultancy.nl

Creativiteit, ook wel ‘out-of-the-box thinking’ genoemd in de adviesbranche, is een belangrijke eigenschap voor consultants. Door af te wijken van de gebaande paden en niet beperkt te worden door eerdere ervaringen kunnen adviseurs creativiteit gebruiken om klantvraagstukken beter op te lossen. Adviesbureau Kirkman Company ondersteunt de gedachte dat creativiteit ‘maakbaar’ is en daarom maakt het gebruik van een raamwerk om creativiteit bij haar adviseurs en young professionals te stimuleren en te ontwikkelen.

Kirkman Company ondersceidt drie fasen in het creatieve proces: de droomkamer, de realistische kamer, en de kritische kamer. Deze kamers, die zijn gebaseerd op Walt Disney, zijn uiteraard geen fysieke kamers maar denkbeeldige kamers. “Door de verschillende kamers activeer je op de gezette momenten bepaalde denkvermogens van je hersenen. De tijdsduur van dit creatieve proces kan naar gelang de situatie 10 minuten tot enkele dagen beslaan” aldus Evelien van Damme, trainee bij Kirkman Company dochterbedrijf YSE. Een voorbeeld van hoe de kamers kunnen worden gebruikt:

Voorbereiding

  • Zoek (via google) een inspirerend idee op met bijvoorbeeld de zoektermen: idee/product + innovatief, inspirerend, creatief, vernieuwend, baanbrekend;
  • Leer waarom je moet redeneren vanuit ‘waarom’ in plaats van ‘wat’!;
  • Redeneer vanuit je frustraties!;
  • Zoek een vriend/collega/kennis op die samen met jou de kamers doorloopt.

Droomkamer: wat zijn je dromen en ambities?

  • Pak een flipover of zoek een whiteboard en gekleurde stiften/post-its;
  • Vergeet alles wat je op school geleerd hebt;
  • Kritiek is uit den boze! ;
  • Verzamel plaatjes en uitspraken uit tijdschriften en kranten die bij je thema passen.
  • Los het probleem van een ander op.

Realistische kamer: wat zijn potentiele barrières?

  • Begin met het clusteren van je ideeën uit de droomkamer. Dit kan je doen door het maken van groepjes ideeën die hetzelfde thema of woord bevatten;
  • Bedenk in hoeverre je ideeën realistisch zijn;
  • Houd je kritiek nog voor je, beperk je tot feiten;
  • Kijk realistisch of je partners nodig hebt om je idee te kunnen uitvoeren.

Kritische kamer: wat is nodig om mijn idee te realiseren?

  • Maak een short-list met de meest aansprekende ideeën;
  • Bepaal hoeveel tijd, geld en mensen je nodig hebt om je elk idee te realiseren;
  • Vanuit deze kamer kan je eventueel weer teruggaan naar de droomkamer. Dit kan je helpen om je idee aan te scherpen.
  • Kies het meest aansprekende idee!

Nieuws