RB: Geen ruimte voor Hema, de Bijenkorf, V&D en AH

10 augustus 2012 Consultancy.nl

De grote Nederlandse warenhuizen als de Hema, de Bijenkorf en V&D, moeten op hun tellen passen. De combinatie van Bol.com met Albert Heijn wordt op termijn een geduchte concurrent. De concurrentie zou zelfs zo groot kunnen worden dat er over twintig jaar nog slechts ruimte is voor twee van de vier grote Nederlandse warenhuisketens. Dat zegt Alexander Balderok, strategisch consultant bij adviesbureau Roland Berger, in een interview met de Financiële Telegraaf.
 
“Met de combinatie van Albert Heijn en Bol.com krijg je er een internetretailer van formaat bij. Dat is een majeure concurrent” zegt de Roland Berger adviseur. Belderok geeft aan dat het succes van de combinatie sterk afhankelijk zal zijn op de de uitbouw van Bol/AH afhaalpunten. “Als de combinatie met honderden afhaalpunten gaat lopen, is het prachtig. Ik denk dat als je werkt met een landelijk netwerk van afhaalpunten waar je alles op kunt halen, ga je een slag toebrengen”.
 
Slechts ruimte voor twee grote warenhuisketens
De strategie consultant verwacht dat de concurrentie zo zal toenemen dat er binnen nu en twintig jaar slechts ruimte is voor twee grote Nederlandse warenhuisketens. Over welke twee overleven en welke sneuvelt, wil de specialist geen uitspraak doen.
 
Hema heeft voorsprong
Volgens Belderok heeft Hema een voorsprong op haar concurrenten: “Hema is qua toekomst-bestendigheid het verst. Hema heeft een uitstekende online-positie opgebouwd. Het bedrijf is de vijfde grootste internetwinkel van Nederland. V&D is met een inhaalslag bezig. Weliswaar worden nog steeds rode cijfers geschreven, maar ze zijn op de goede weg, ook met internet. De Bijenkorf heeft daar juist terrein laten liggen, maar die keten kan in de winkel als geen ander de klant verleiden tot grotere aankopen”. De adviseur zegt tegen de krant dat Bijenkorf nog een tandje moet bijzetten op het gebied van e-commerce”.
 
Overlevingsstrategie?
Op de vraag ‘Wat kunnen warenhuizen doen om te overleven?’ zegt Belderok het volgende: “Allereerst moeten ze zorgen voor een goede positionering. Ten tweede moet er gezorgd worden voor integratie tussen online en de winkelvloer. Dat kan in Nederland wel wat innovatiever, al is dat een kostbare aangelegenheid. Als bijvoorbeeld je maat er niet bij zit, dan zou je die direct via een scherm moeten kunnen bestellen. Wat dit onderwerp betreft, is het Engelse Burberry een mooi voorbeeld van geslaagde integratie. In Nederland is dat nog helemaal niet ingeburgerd. Daarnaast moeten ze zorgen voor lagere kosten per vierkante meter. Ten slotte zou er veel meer moeten gebeuren met klanteninformatie. Daar doen we veel te weinig mee in Nederland. Retailers weten veel meer van klanten dan ze gebruiken”.

Nieuws

Meer nieuws over