AT Kearney: Top 10 e-commerce markten met potentie

02 augustus 2012 Consultancy.nl

De Chinese e-commercemarkt heeft wereldwijd de grootste groeipotentie onder opkomende markten. China laat Brazilië nipt achter zich. Dit blijkt uit het rapport ‘Online Retail: The New Frontier for International Expansion’ door strategy consulting bureau A.T. Kearney.

In het rapport maakt A.T. Kearney onderscheid tussen vier typen e-commercemarkten:

Beperkte infrastructuur
: Deze markten beschikken niet over de technologische en logistieke infrastructuur voor high-volume e-commerce.

E-commerce-ongelijkheid
: Over het algemeen lage tot gemiddelde internettoegang, maar een rijkere groep gebruikers.

Terughoudende consumptie
: Landen met een technologische infrastructuur die e-commerce mogelijk maakt, maar beperkte besteding door online consumenten.

Klaar en bereid
: Alle mogelijkheden voor e-commerce zijn aanwezig.


A.T. Kearney - Ecommerce 

Top 10 e-commerce markten met hoogste groeipotentie:
1. China
2. Brazilië
3. Rusland
4. Chili
5. Mexico
6. Verenigde Arabische Emiraten
7. Maleisië
8. Uruguay
9. Turkije
10. Oman

China
E-commerce is sinds 2006 in opkomst in China, waar de sector gemiddeld 78% per jaar groeit. Op dit moment heeft China de grootste online populatie ter wereld met 513 miljoen internetgebruikers, waaronder 164 miljoen online consumenten. De omzet van e-commerce bedraagt dit jaar naar verwachting $23 miljard. Over vijf jaar zal dit volgens A.T. Kearney $81 miljard zijn.

Brazilië
Brazilië loopt China in e-commerce echter op de hielen. Het land profiteert vooral van zijn hoge score op het gebied van retailontwikkeling, waar het een score van 90% behaalde. Hiermee presteert Brazilië minder dan topscoorder Uruguay (100%), maar loopt het aanzienlijk voor op China, dat slechts 58% behaalde.

Verder scoorde Chili het beste in e-commerceregelgeving, en behaalden de V.A.E. de hoogste score in online infrastructuurontwikkeling. Hierin werd het Arabische land gevolgd door Maleisië en Turkije.

Nieuws