SparkOptimus: Retailers hebben moeite met digitaal

04 mei 2012 Consultancy.nl

In maart organiseerde SparkOptimus een Retail ronde tafel voor het management van toonaangevende retailers in Nederland. Tijdens de bijeenkomst gaven deelnemende executives aan dat veel bedrijven in de retailbranche moeite hebben met de versnelde digitalisering.

Een greep citaten van CEO’s tijdens het event: “wij missen een scherpe, strategische visie op online, mobile en social”, “onze klanten zijn soms digitaal bewuster dan wijzelf” en “wij zullen veel beweeglijker moeten worden om de concurrentie voor te blijven”. Volgens Alexandra Jankovich, partner bij het adviesbureau, geeft dit aan hoeveel retailers worstelen met hun ‘omnichannel-strategie’.

De aanwezige executives vertegenwoordigden meer dan €100 miljard aan omzet – ongeveer gelijk aan een vijfde van het Nederlandse BNP.

Beperkte ontwikkeling van online retail in Nederland
Deelnemer Daniël Ropers, CEO van Bol.com, is verbaasd over de beperkte ontwikkeling van online retail in Nederland. Ropers gaf de volgende reflectie: “Het internet is, na mobiele telefonie, de snelst geadopteerde technologie in de menselijke geschiedenis. Mobiel en online versterken elkaar bovendien in toenemende mate. Ook de integratie van TV met internet zorgt voor verdergaande adoptie: online is here to stay. Toch is het online aanbod nog opmerkelijk beperkt. Mediaproducten en confectie doen het goed, maar andere grote markten, zoals spullen voor in en om het huis, sport, spel en levensmiddelen, stellen qua online sales nog weinig voor. Dat is raar, want de klant is er klaar voor. De klant wil een breder aanbod, meer informatie, context, lagere prijzen, en meer gemak. Opmerkelijk genoeg is het online winkelaanbod qua vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, geloofwaardigheid en betaalgemak in het merendeel van de gevallen nog steeds onaantrekkelijk, in ieder geval in Nederland.”

Nieuws

Meer nieuws over