Roland Berger: Zes megatrends in vrachtwagenindustrie

25 juli 2012 Consultancy.nl

Demografische en ecologische trends zullen de komende twintig jaar een grote invloed hebben op de markt voor vrachtwagens. In het rapport ‘Truck Transportation 2030’ identificeert Roland Berger Strategy Consultants zes megatrends die de vrachtwagenindustrie op grote schaal gaan beïnvloeden. 

Roland Berger - Truck Market

Toenemende concurrentie vanuit Azië
Ondanks de voorspelling dat de internationale vrachtwagenmarkt tot 2020 zal groeien met 4% per jaar, ziet twee derde van de vrachtwagenfabrikanten de toenemende concurrentie vanuit Azië als een groot risico. Daardoor neemt de druk op kosten toe: “Het zal een aantal jaar duren voordat deze bedrijven kunnen concurreren met de Westerse standaarden,maar zij zijn al goed op weg,” aldus René Seyger, partner bij Roland Berger. “Westerse fabrikanten moeten meer samenwerkingen aangaan met aanbieders en andere fabrikanten uit opkomende landen. Dat is de enige manier waarop zij kosteneffectieve oplossingen kunnen ontwikkelen en kunnen blijven groeien in de opkomende markten.”

Download het rapport ‘Truck Transportation 2030’

Verstedelijking vraagt om nieuwe logistieke oplossingen
In een aantal regio’s, met name in China, worden demografische veranderingen bestempeld als de belangrijkste trend voor vrachtverkeer. De wereldpopulatie zal in 2030 gegroeid zijn tot 8.3 miljard. Veel mensen leven tegen die tijd in zogenaamde “megasteden”, vooral in opkomende landen. Seyger: “De opkomst van deze steden leidt niet alleen tot meer transportstromen, maar ook tot nieuwe, specifieke transportvragen. Zo zullen er nieuwe typen vrachtwagens nodig zijn om de steeds grotere afstanden tussen de distributiecentra aan de stadsranden en de stadskernen te kunnen overbruggen”.

Vraag alternatief vervoer neemt toe
Ook het internationale voornemen om de CO² uitstoot te verminderen heeft invloed op de vrachtwagen industrie. 90 procent van de voor deze studie geïnterviewde experts wijst deze ontwikkeling aan als belangrijk of zeer belangrijk voor de toekomst van de industrie. Roland Berger verwacht dat nationale overheden het brandstof verbruik tot 30 procent willen verminderen. Daarnaast zullen steeds meer steden lage of nul emissie regels invoeren, waardoor de vraag naar alternatieve vervoersmiddelen – bijvoorbeeld hybride of elektrische vrachtwagens – toeneemt. “De weg naar 2030 wordt uitdagend voor de fabrikanten: zij moeten zowel rekening houden met de veranderingen op de markt als veranderingen in het aanbod. Aan beide zijden zal zeer veel concurrentie ontstaan,” besluit Seyger.

Nieuws

Meer nieuws over