BDO: Blue Ocean MKB bedrijven presteren beter

24 juli 2012 Consultancy.nl

MKB-ondernemers die hun klant centraal stellen behalen een beter rendement. Ook groeien ze harder dan directe concurrenten die niet focussen op de behoeften van de klant. Dat blijkt uit onderzoek van BDO Consultants op de bedrijfsstrategie van vijftig ondernemingen.

Download het onderzoek: Strategie en Rendement in het MKB

Volgens Edwin den Boer, partner bij BDO, zijn er opvallende rendementsverschillen binnen het MKB. “Het ene bedrijf weet onder zware omstandigheden een uitstekend rendement te behalen en te groeien, terwijl een directe concurrent gebukt gaat onder de crisis”. In het onderzoek keken de consultants specifiek naar de impact van een klantgerichte benadering: “De vraag of de klantgerichte benadering doorslaggevend was voor rendementsverschillen stond centraal in ons onderzoek”.

Van de klantgerichte bedrijven* haalde 86% de afgelopen drie jaar een omzettoename en zag 70% het rendement verbeteren. Van de niet-klantgerichte ondernemingen boekte 57% van de bedrijven over dezelfde periode een omzettoename en zag maar liefst 60% haar rendement afnemen.

BDO - Rendement in het MKB

Het onderzoek van BDO toont aan dat klantgerichte bedrijven minder concurrentie ondervinden, meer innovatief zijn en de juiste prijs vragen voor hun producten en/of dienstverlening. Den Boer: “Veel ondernemers zijn gewoonweg bang voor de veranderingen die klantgericht werken met zich meebrengt. Want inspelen op de klantvraag betekent vaak ook: loslaten van ingesleten gewoontes en processen. Maar het maakt je ook onderscheidend en daarmee creëer je je eigen markt.”

Aanbevelingen
In het onderzoeksrapport doen de BDO adviseurs drie aanbevelingen voor bedrijven die hun strategie klantgerichter willen maken:

1. Weet wat de klant wil
2. De competitie irrelevant maken
3. Doen wat de klant wil

* BDO heeft de mate van klantgericht ondernemen gemeten middels het Blue Ocean-principe. Een Blue Ocean staat voor de nog onbekende en onontgonnen marktruimte waar geen concurrentie aanwezig is. Hier creëert men marktruimte in plaats van er met anderen om te vechten. De tegenhanger van de Blue Ocean, de Red Ocean, staat voor de bestaande marktruimte met bestaande spelers en regels. Hier beconcurreren de spelers elkaar in een poging zoveel mogelijk van de markt te veroveren.

Nieuws