Burson Marsteller: Belang social media groeit explosief

18 juli 2012 Consultancy.nl

Het belang van social media voor wereldwijde merken groeit explosief. Zo worden bedrijven uit de Fortune Global 100 per maand meer dan 10 miljoen keer online genoemd. De meerderheid van deze vermeldingen gebeurd via Twitter, gevolgd door Facebook. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Global Social Media Check-up’ van PR en communicatie-adviesbureau Burson-Marsteller.

De analyse van Burson-Marsteller onderzocht populaire sociale media zoals Twitter, Facebook en YouTube. Voor het eerst zijn dit jaar ook Google Plus en Pinterest meegenomen in de analyse.

Twitter populairst
Twitter blijft het meest populaire platform voor zowel bedrijven zelf, als voor online discussies over deze bedrijven. Van de Fortune Global 100 heeft 82 procent een account op Twitter en elk bedrijf werd gemiddeld 55,970 keer genoemd op dit platform. Sinds 2011 is het gemiddeld aantal volgers van een bedrijfsaccount op Twitter bijna verdrievoudigd, van 5,076 naar 14,709.

YouTube grootste stijger
Het gebruik van YouTube neemt het meeste toe, de studie toont een stijging van 39 procent. Van de bedrijven in het onderzoek gebruikt momenteel 97 procent een bedrijfskanaal op YouTube, dit was slechts 57 procent in 2011. Gemiddeld trekken deze kanalen meer dan 2 miljoen views naar zich toe en hebben ze 1669 leden.

“De studie dit jaar toont een interessante trend aan waarbij de Fortune Global 100 steeds vaker zelf content creëert,” zegt Mark Penn, CEO van Burson-Marsteller. “Sinds 2010 hebben we de interessante evolutie gezien waarbij bedrijven eerst aan broadcasting deden, vervolgens engagement zochten en tegenwoordig zelf inhoud creëren. Bedrijven integreren meer originele multimediale inhoud om te delen met volgers op Twitter, Facebook en YouTube.”

Andere opmerkelijke bevindingen:
Bedrijven uit de Fortune Global 100 hebben meer accounts op elk platform dan ooit tevoren. Gemiddeld hebben ze 10,1 Twitter-accounts, 10,4 Facebook-pagina’s, 8,1 YouTube-kanalen en 2,6 Google Plus-pagina’s.

• Van de onderzochte bedrijven heeft 74 procent een Facebook-pagina.

• Van de bedrijfspagina’s op Facebook wordt 93 procent wekelijks geüpdate.

• Van de onderzochte bedrijven zit 48 procent op Google Plus.

• Elke bedrijfspagina op Facebook heeft gemiddeld 6101 mensen die erover praten.

Nieuws

Meer nieuws over