IG&H: Samenwerking biedt modebranche omzetkans

18 juli 2012 Consultancy.nl

Meer ketensamenwerking biedt individuele brands en retailers de kans om de omzet te vergroten. Partijen die elkaar weten te vinden en daarmee hun positie ten opzichte van concurrenten verbeteren kunnen hun omzet met meer dan 10% zien toenemen. Dat blijkt uit marktonderzoek van IG&H Consulting & Interim onder nationale en internationale brands en retailers.

De modebranche wordt hard geraakt door de crisis. Waar de modebranche in 2009 en 2010 nog goed was voor een ruime €15 miljard, daalde de omzet in 2011 met meer dan 6%.

Ketensamenwerking
Het onderzoek van IG&H laat zien dat meer samenwerking in de keten zich onmiddellijk doorvertaalt naar euro’s. De huidige omzet die verloren gaat, in termen van markdowns en lost sales, is namelijk fors te reduceren. Beide verschijnselen zijn typische symptomen van een niet goed functionerende keten: er is te veel óf te weinig voorraad ingekocht, waardoor de klant niet optimaal kan worden bediend en omzet verloren gaat.

In een keten waar partijen puur voor zichzelf werken, wordt soms meer dan 50% van de producten niet voor de reguliere prijs verkocht. De hoogte van markdowns is gemiddeld al snel 30%, waardoor een retailer meer dan (50% maal 30% is) 15% van de omzet verliest. In een zeer flexibele keten kan dit verlies beperkt worden tot een afprijzing van maximaal 5 tot 10% over 15% van het assortiment, dit is slechts 1% van de omzet. Wat betreft lost sales gaan schattingen al snel over 20% van de omzet. Deze lost sales kan met veel afstemming in de keten teruglopen tot onder de 10%, zo blijkt uit het onderzoek van IG&H.

Revolutie nodig
Volgens de consultants is een ‘culture shift’ noodzakelijk in de modebranche. “Tot meer samenwerking in de modeketen komen klinkt eenvoudig, maar is een revolutie in het traditionele fashiondenken. Retailers en brands zijn niet gewend om risico’s en informatie met elkaar te delen, en gedurende het seizoen bij te sturen om te kunnen reageren op de wensen van de klant. Toch moeten brands en retailers niet naar elkaar blijven kijken, maar bezien hoe zij samen de klant zo goed mogelijk kunnen bedienen” aldus IG&H.

Cross channel verkoop
Eerder dit jaar concludeerde het adviesbureau dat het inzetten van cross channel verkoop de nettomarge van fashionwinkels kan verbeteren

Nieuws