Accenture: Social media in TV reclames blijkt effectief

16 juli 2012 Consultancy.nl

Televisieprogramma’s en –reclames bevatten steeds vaker verwijzingen naar social media als Facebook en Twitter. Uit onderzoek door adviesbureau Accenture in de Verenigde Staten blijkt dat zulke verwijzingen de kijker ook daadwerkelijk beïnvloeden. Bijna een derde van de televisiekijkers reageert op een socialmediaverwijzing door het televisieprogramma te “liken” of er een tweet over te sturen.

Soorten acties en programma’s
De meest voorkomende socialmedia-activiteit (20%) is het “liken” van een televisieprogramma op Facebook. Verder scant 11% van de respondenten weleens een QR-code tijdens uitzendingen en doet 7% een Twitter-zoekopdracht wanneer er op televisie een hashtag in beeld komt. 5% van de deelnemers gebruikt Shazam tijdens het televisie kijken.

De mate van interactie is afhankelijk van het soort televisieprogramma, zo concludeerde Accenture. De meeste socialmedia-activiteit vindt plaats naar aanleiding van drama- en comedyprogramma’s (35%). Daarna volgen: nieuws (31%), sport (29%), reality-tv (23%), lifestyle en kook- en woonprogramma’s (20%), spelshows (19%), talkshows (16%) en (niet-sport) live-uitzendingen (15%).

Interactie
Accenture vroeg mensen met welk doel ze op de socialmediaoproep reageerden. Bijna een derde (32%) zei dat ze het deden om kortingsbonnen te krijgen en 26% liet weten dat ze via social media mee konden doen aan een prijsvraag. 20% van de respondenten zei dat ze geinteresseerd waren in de interactie met gelijkgestemde medekijkers. Over die interactie waren mensen verdeeld: 15% liet weten dat de mogelijkheden hun verwachtingen overtroffen, maar 10% vond dit juist tegenvallen. De meerderheid was “best tevreden” over de interactie.

Nieuws

Meer nieuws over