Magnitude: People succesfactor van sourcingstrajecten

04 juli 2012 Consultancy.nl

De menselijke factor is een van de belangrijke succesfactoren van sourcingstrajecten. Dit geldt voor zowel outsourcingstrajecten als het opzetten van shared service centers (SCC). Dat stelt adviesbureau Magnitude Consulting op basis van een roundtable met managers uit verschillende sectoren.

Het doel van de bijeenkomst was om met een selecte groep managers van diverse organisaties ervaringen te delen en van gedachten te wisselen over outsourcing en shared service centers. Ook werd tijdens het event een actuele casus van één van de deelnemers behandeld over verander-management in een shared service center.

Magnitude Consulting - Succesfactor van sourcingstrajecten

Lessons learned
De consultants en managers concludeerden dat er aan de ‘people’ kant van outsourcingstrajecten drie grote lessons learned zijn:

  • Zorgen voor een persoonlijke klik en vertrouwen op bestuurlijk niveau;

  • Continue werken aan vertrouwen door consequent afspraken na te komen, kwaliteit te leveren en te laten zien dat je de belangen van de andere partij respecteert en niet uit bent op eigen (korte termijn) gewin ten koste van de ander;

  • Het creëren van draagvlak door open communicatie richting medewerkers en het zo vroeg mogelijk laten participeren van medewerkers in de totstandkoming van de verandering.

Volgens Magnitude Consulting adviseur Paul van Bekkum zijn de lessons learned van toepassing op bedrijven uit alle sectoren: “Iedere keer blijkt weer dat organisaties uit verschillende sectoren worstelen met dezelfde problematiek. Het delen van uitdagingen met collega’s uit andere organisaties en sectoren levert de deelnemers aan de discussiebijeenkomst vaak nieuwe inzichten op. Plus de geruststelling dat de eigen uitdagingen niet uniek zijn.”

Nieuws