TW: Effectieve communicatie stuwt financiele prestaties

03 juli 2012 Consultancy.nl

Bedrijven die goed zijn in communicatie en het inspelen op veranderingen hebben 2,5 keer meer kans het financieel beter te doen dan hun branchegenoten, dan bedrijven die dit niet op orde hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van consultancybedrijf Towers Watson. De tweejaarlijkse studie toont bovendien aan dat van de effectiefst communicerende bedrijven bijna tweederde een helder geformuleerde employee value proposition (EVP) heeft.

Download het rapport Change & Communication ROI Study 2012

Relatie tussen communicatie en financiële prestaties
Uit de analyse blijkt dat er een sterke relatie is tussen goede communicatie en financiële prestaties. “Je ziet de manier waarop bedrijven wereldwijd hun interne communicatie vormgeven dan ook veranderen”, zegt André van Hooren, directeur Talent & Rewards bij Towers Watson Nederland. “Door hogere verwachtingen, diversiteit, globalisering en de opkomst van sociale media en netwerken, moeten change- en communicatieprofessionals mee in de vaart der volkeren. Meer dan ooit is er behoefte aan communicatie die appelleert aan het gemeenschapsgevoel en die mensen motiveert veranderingen te adopteren: een EVP”.

Employee value proposition
EVP verwijst naar de verbintenis tussen werkgever en werknemer, waarin duidelijk wordt wat beiden van elkaar verwachten. Daarin worden onder andere salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, werkomgeving en carrièremogelijkheden opgenomen.

“Voor bedrijven is op dit moment de weg vrij een EVP te gebruiken om meer aansluiting te vinden met werknemers”, zegt Van Hooren. “Sociale media en netwerken zouden een kans kunnen bieden om de dialoog te openen, werknemers te helpen snel te integreren in de bedrijfscultuur en een gemeenschapsgevoel creëren. Bedrijven die hierin terughoudend zijn, zouden de slag om het aantrekken, behouden en motiveren van goed personeel wel eens kunnen gaan verliezen”.

Nieuws