KPMG: Silicon Valley verliest macht aan China

02 juli 2012 Consultancy.nl

China wordt de komende jaren de grote drijfkracht op het gebied van grote technologie innovaties. China wordt gevolgd door de Verenigde Staten (29%), India (13%), Japan (8%) en Korea (5%). Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder 600 bestuurders van technologiebedrijven. Opvallend is dat ze ook denken dat Silicon Valley, momenteel bepalend als het om technologische innovatie gaat, binnen nu en vier jaar naar een andere locatie zal verhuizen.

China plukt de vruchten van hoogwaardig onderwijssysteem
China kent op dit moment een kwalitatief hoogwaardig onderwijssysteem dat niet onderdoet voor dat van andere grote landen, waardoor veel hoogopgeleide mensen de arbeidsmarkt betreden. In het land is dan ook min of meer een klimaat ontstaan dat de ontwikkeling van nieuwe technologieën stimuleert.”

“Steeds meer bedrijven in de wereld gaan ervan uit dat als het om ‘echte’ innovatie gaat de aandacht steeds verder naar het oosten zal worden verlegd”, zegt Stephen van den Biggelaar, partner bij KPMG en segmentleider Technology. Van den Biggelaar: “Tot nu toe heeft China met name bekend gestaan om zijn revolutionaire kostenmodellen, maar het ziet er naar uit dat het land nu ook op het gebied van innovatie het voortouw zal nemen.

Samenvatting van overige bevindingen:

  • Bijna 40% van de bedrijven ziet Apple als het meest revolutionaire bedrijf als het om innovatie gaat. Google, Baidu, Yahoo en Comcast volgen met 24% en 20% noemt Microsoft en Oracle als het meest innovatief
  • 30% van de bestuurders verwacht dat internetbedrijven, zoals Google, Facebook en Amazon, binnen twee tot vier jaar marktleider zullen zijn als het om mobiel betalen gaat
  • Technologiebedrijven als Apple, IBM en Oracle worden door 16% gezien als toekomstige marktleiders en 15% ziet de creditcard bedrijven, zoals Amex, Mastercard en Visa, als kanshebbers
  • Technologische innovatie binnen de onderneming moet volgens 30% van de bestuurders vooral gedreven worden door de chief executive officer. Ruim 20% geeft aan dat innovatie de verantwoordelijkheid is van de chief innovation officer
  • Eén op de vier bedrijven geeft aan dat het vinden van kapitaal de grootste belemmering vormt van innovatie
  • Op het gebied van ROI: 35% vindt dat het succes van innovatie gemeten moet worden via rendement. 35% vindt marktaandeel de belangrijkste maatstaf en bijna 30% gebruikt de aanwas van nieuwe klanten als ROI

Van den Biggelaar: “Nu de consument steeds meer gegevens publiekelijk deelt door middel van sociale netwerken en digitale media en online adverteren onderdeel zijn geworden van onze levensstijl, is er bij de een blijvende zorg over de veiligheid en de bescherming van als die persoonlijke gegevens. Gezien het feit dat zowel cloud- als mobiele oplossingen zullen blijven veranderen is transparantie de komende tijd het sleutelwoord om het vertrouwen en de loyaliteit van de klant vast te houden.

Nieuws

Meer nieuws over