Hay Group: HR nog lang geen strategic business partner

02 juli 2012 Consultancy.nl

Human resource professionals doen er lang over om strategische businesspartners binnen hun organisaties te worden. Dat blijkt uit het nieuwe onderzoek “Next Generation HR” van internationaal managementadviesbureau Hay Group. Slechts 34% van de respondenten gelooft dat HR een significante strategische toevoeging doet aan hun organisatie. De meeste ondervraagden (60%) plaatst zichzelf ongeveer in het midden, en bevestigt dat er veel ruimte voor verbetering is.

Het onderzoek werd gehouden onder 1,400 HR-professionals en senior managers wereldwijd.

HR-disciplines niet op elkaar afgestemd
De adviseurs van Hay Group ontdekten ook dat de verschillende HR-disciplines nog steeds in significante mate niet op elkaar zijn afgestemd. Slechts 40% liet weten dat de work measurement- en talentmanagementprocessen nauw op elkaar aansluiten. Nog minder respondenten (36%) zeiden dat talentmanagement en organisatorische effectiviteit nauw op elkaar aansluiten. Iets meer dan een derde (39%) zei dat zijn of haar bedrijf niet langer uit gescheiden afdelingen bestaat, waarmee dus in 61% van de bedrijven nog geen verbetering is opgetreden of waar nog onzekerheid heerst.

Personeel voor de toekomst
Het opbouwen van een personeelsbestand voor de toekomst is volgens de respondenten de belangrijkste prioriteit voor komend jaar. “Nu de marktvraag blijft veranderen zal organisatorisch succes afhankelijk zijn van de mogelijkheid van HR om humancapitalbeslissingen te verbinden met de bedrijfsstrategie. HR moet zich niet langer vasthouden aan traditionele processen en inefficiënte gescheiden afdelingen, maar moet een geïntegreerde benadering ontwikkelen die werk en mensen koppelt aan bedrijfsresultaten. Deze verandering is cruciaal als HR een rechtmatige plek wil bemachtigen als strategische businesspartner”, zei Phil Johnson van Hay Group.

Nieuws