KPMG: Nederlandse hotels kampen met krappe liquiditeit

31 mei 2012 Consultancy.nl

Een ruime meerderheid van de Nederlandse hotels ondervindt een krappe liquiditeit of verwacht op korte termijn problemen met de liquiditeit te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder bijna 300 Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment.

“De onder druk staande resultaten en de matige liquiditeit zorgen ervoor dat 2012 voor veel hotels een spannend jaar zal worden”, zegt Jos Sweers, partner en verantwoordelijk voor de hotelbranche. Sweers: “Als sprake is van (her)financiering, dan zullen banken terughoudend zijn en hogere eisen stellen aan de inbreng van eigen vermogen, rendement en locatie en branding van het hotel.

Een samenvatting van de belangrijkste bevindingen van het onderzoek:

Bezettingsgraad en kameromzet
De gemiddelde bezettingsgraad in de Nederlandse hotels is vorig jaar licht gestegen, van 63,6% in 2010 naar 65,2% in 2011. Ook de gemiddelde kamerprijs steeg, van €87 naar €90.

De gemiddelde kameromzet nam toe van €55 in 2010 naar €59 in 2011. Met name de regio Schiphol / Amsterdam was van invloed op de gemiddelde bezettingsgraad en kamerprijs. Hier nam de gemiddelde bezettingsgraad toe van 73,1% tot 76,9% en steeg de gemiddelde kamerprijs van €123 tot €124.

Consolidatie
Zowel de noodzaak tot (her)financiering als de noodzaak om te investeren in reserveringssystemen, sales- en marketingprogramma’s, IT en ontwikkelprogramma’s voor het personeel zal ertoe leiden dat steeds meer hotels aansluiting zullen zoeken bij een gerenommeerde hotelketen. Alleen hotels met een unieke locatie en/of gebouw en service zullen goed zelfstandig kunnen blijven opereren. 

Reactie van hotels
Om de liquiditeit te verbeteren kiezen de hotels er in het algemeen voor om investeringen en onderhoud uit te stellen, hotelgasten vooruit te laten betalen, debiteurentermijnen strakker te hanteren, meer aandacht te besteden aan omzetverhoging en het personeelsbestand te verkleinen.

Social media
Steeds meer hotels onderkennen het belang van sociale media. Ruim de helft van de hotels heeft op dit moment een medewerker in dienst die zich fulltime en specifiek bezighoudt met sociale media om de gastenbeleving te verbeteren.

Om de gastenbeleving verder te verbeteren vindt bijna 70% van de hotels dat draadloos internet overal voor de hotelgast beschikbaar zou moeten zijn. Ondanks het toenemend belang van de beschikbaarheid van internet, heeft slechts 20% van de hotels een medewerker in dienst die de gasten kan helpen met mogelijke IT-problemen.

Bijna 75% van de onderzochte hotels heeft zich voorgenomen het komend jaar meer boekingen via de eigen website te genereren om zo de hoge kosten van intermediairs, vaak 15 tot 20%, te vermijden.

Nieuws

Meer nieuws over