BCG: Ontwikkeling van productlijn kost 22 maanden

29 mei 2012 Consultancy.nl

Een cyclus van onderzoek en ontwikkeling (R&D) duurt gemiddeld 22 maanden. Deze periode kan echter worden ingekort tot vijftien maanden door bedrijven die een optimale strategie hanteren. Dat blijkt uit een onderzoek onder 34 producenten van consumptiegoederen door adviesbureau Boston Consulting Group (BCG).

Bedrijven kunnen de R&D-cyclus inkorten door het proces te standaardiseren en mechaniseren en duidelijke prioriteiten te stellen. In de modesector worden nieuwe ontwikkelingen het snelste op de markt gebracht. Over modeketen Zara zeggen de consultants van BCG bijvoorbeeld: “De Spaanse keten slaagt erin om in veel gevallen nieuwe lijnen binnen amper twee weken op de markt te brengen, in vergelijking tot een standard periode van tien maanden.” In andere branches duurt de R&D-cyclus gemiddeld langer. Vooral in gereguleerde sectoren, zoals tabak en alcohol, kost de introductie van een nieuw product meer tijd en kan de duur van een R&D-cyclus oplopen tot 30 maanden.

Ook bij renovatie en nieuwe formattering van bestaande producten bestaat er een groot onderscheid tussen prestaties van bedrijven. "Snelheidskampioenen slagen erin om een vernieuwd product in amper vijf maanden op de markt te brengen, terwijl gemiddeld rekening moet worden gehouden met een periode van vijftien maanden", aldus BCG. "Ook bij kortingen en promoties variëren de periodes van één tot zeven maanden. De snelste actoren halen ook 1,6 procent van hun omzet uit innovaties, tegenover een gemiddelde van 1 procent."

Nieuws