Deloitte voorziet 5 megatrends in consumentenindustrie

21 mei 2012 Consultancy.nl

In 2020 zullen vrouwen in opkomende economieën meer spenderen dan geheel Europa, vormen senioren de grootste groeimarkt in de Verenigde Staten en Europa, eten wij gezonder voedsel en is de totale omzet via het internet als verkoopkanaal verdubbeld. Dat zijn 4 van de 5 megatrends die Deloitte voorziet voor de consumentenindustrie in de periode 2012 - 2020. Het adviesbureau stelt dat het bedrijfsleven zich nu al hierop moet voorbereiden door deze trends te verwerken in groeistrategieën en de juiste prioriteiten te stellen.

De trends die volgens Deloitte de consumentenindustrie in 2020 bepalen:
1) Vrouwen in opkomende economieën geven meer uit dan Europa
2) Senioren vormen de grootste groeimarkt in de Verenigde Staten en Europa
3) Vetten en suikers zullen vervangen worden door gezondere supplementen
4) Het bedrijfsleven zal samen met toezichthouders standaarden voor duurzaamheid ontwikkelen
5) Online retail verkoop in de Verenigde Staten en Europa zal verdubbeld zijn t.o.v. 2011

“Bedrijven zijn op dit moment druk bezig om de huidige economische omstandigheden zo goed mogelijk het hoofd te bieden. Nu uitdagingen op korte termijn veel aandacht vragen, is het moeilijk om ook de focus te leggen op lange termijn groei. Toch is dit van groot belang en voor ons reden om de belangrijkste trends binnen de consumentenindustrie op een rij te zetten”, aldus Erik Nanninga, partner Consumer Business van het adviesbureau.

Juiste prioriteiten
Om succesvol op deze veranderingen te anticiperen, is het van belang dat organisaties de juiste prioriteiten stellen op de strategische agenda’s in de komende acht jaar. Zo moeten Westerse organisaties hun bedrijfsmodel op onderdelen als service en verkoop aanpassen aan de verschuiving van de markt naar opkomende economieën. Na de BRIC landen ligt de prioriteit nu bij de zogeheten second tier landen zoals Vietnam, Mexico, Zuid-Afrika en Indonesië. Binnen deze markten dienen zich specifieke kansen aan, bijvoorbeeld de sterke toename in consumptiekracht van vrouwen aldaar.

Innovatie
Ook innovatie blijft belangrijk. “Bedrijven dienen de wensen van de nieuwe seniorenmarkt te begrijpen en zo juiste innovaties te ontwikkelen. Ook is innovatie van belang om producten te ontwikkelen die naadloos aansluiten op de nieuwe levensstijl van wereldburgers: gezondere en duurzamere producten. Daarbij is intensievere samenwerking met toezichthouders nodig om standaarden op dit vlak te ontwikkelen. Bedrijven die hier het initiatief nemen, zullen een voorsprong opbouwen ten opzichte van concurrenten”, zegt Randy Jagt, director Corporate Strategy van Deloitte. Ten slotte moeten bedrijven inspelen op de verschuiving van het vaste naar het online verkoopkanaal door middel van innovatieve ‘store 3.0’ concepten die vaste, online en mobiele verkoopkanalen combineren.

Nieuws

Meer nieuws over