Bayern Munchen verslaat Chelsea buiten het veld

19 mei 2012 Consultancy.nl

Bayern München en Chelsea nemen het vanavond tegen elkaar op in de finale van Champions League. De Duitsers spelen in eigen stadion en lijken favoriet, maar Chelsea is erop gebrand eindelijk ook in Europa een grote prijs te winnen. Als het gaat om prestaties buiten het veld is Bayern München in ieder geval duidelijk beter dan Chelsea. Dat blijkt uit onderzoek door adviesbureau A.T. Kearney.

Bayern, dat Europa’s eliteclubcompetitie vier keer gewonnen heeft, is er trots op dat het al 19 jaar op rij winst maakt, terwijl de verlieslijdende Londense club Chelsea moet blijven vertrouwen op de diepe zakken van Roman Abramovich, de Russische eigenaar. “De Bundesliga heeft een duurzaam model gecreëerd, dat verzekert dat clubs hun uitgaven kunnen financieren”, zei A.T. Kearney-adviseur Emmanual Hembert. “De Engelse Premier League-clubs zijn commercieel zeer sluw. Ze zijn goed in het oppikken van kansen en het ontwikkelen van hun omzet, maar met kostencontrole hebben ze meer problemen”, voegde hij toe.

Financial fair-play
Door nieuwe regels van de Europese voetbalorganisatie UEFA moeten Engelse clubs hun business model in de komende seizoenen aanpassen. De nieuwe regelgeving verplicht teams om break-even te functioneren. Lukt ze dat niet, dan dreigt uitsluiting van het Europese voetbal. De Engelse clubs hebben echter veel in te halen. Chelsea maakte een verlies van £67,7 miljoen in het laatste volledige financiële jaar, en de nieuwe kampioen Manchester City stond voor bijna £200 miljoen in het rood.

Bayern zegt dat ze al voldoen aan de regels van UEFA. Ze hebben ook weinig keuze, want de Bundesliga hanteert sinds lange tijdregels die teams te dwingen hun budgetten te balanceren. Daarnaast kunnen Duitse clubs niet door buitenlandse miljardairs worden opgekocht, omdat individuen geen meerderheidsaandeel kunnen bezitten.

Commerciële kracht
Ook in termen van inkomstenstromen presteert Bayern beter dan Chelsea. In de laatste Financial Money League van adviesbureau Deloitte stond Bayern vierde en Chelsea vijfde op de lijst van clubs met de meeste omzet. Bayern genereerde meer omzet uit commerciële activiteiten als sponsoring dan elke andere club. Bij Chelsea daarentegen representeert media bijna de helft van alle omzet. Bayern zal in de komende jaren voordeel ondervinden van een signficant sterkere televisierechtendeal die de Bundesliga vorige maand tekende. De Duitse club blijft op het gebied van media echter achter ten opzichte van de Engelse Premier League.

Nieuws