Deloitte: Nederland middenmoter in e-commerce

16 mei 2012 Consultancy.nl

Nederland laat nog kansen liggen op het gebied van e-commerce. Europees gezien is ons land een middenmoter dat op aspecten als mobile commerce, integratie van social media, productaanbevelingen en internationalisering onder het Europees gemiddelde scoort. Wel is Nederland sterk op het gebied van multichanneling. Dit blijkt uit de European eCommerce Assessment 2012 van Deloitte.

In het onderzoek meet Deloitte de volwassenheid van webshops van de top 200 online retailers uit 8 Europese landen. De webshops zijn doorgelicht op 140 criteria in 17 dimensies.

Nederland loopt met name voor op multichanneling
“Nederlandse retailers lopen met name binnen de markt van consumentenelektronica voor op het gebied van multichanneling. De top elektronica retailers in Nederland bieden allemaal de mogelijkheid om producten online te kopen of te reserveren en op te halen in de fysieke winkel. De korte afstanden en goede logistiek van ons land spelen hier een belangrijke rol”, aldus Raoul van de Hoef, e-commerce expert binnen Deloitte. Verder valt op dat in Nederland het percentage pure webwinkels binnen de top 25 grootste online retailers hoog is (circa 50%). Deze lopen veelal voor op traditionele retailers in zoekfuncties, betaal- en aanbevelingsmogelijkheden, integratie van social media en mobile commerce.

Deloitte - eCommerce Multichannel

Grote verschillen in volwassenheid
Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen zijn in volwassenheid van e-commerce tussen de verschillende landen en sectoren. Noord-Europa, waaronder Nederland, wordt vaak beschouwd als het meest volwassen in e-commerce gezien het grote percentage online kopers. Toch blijkt dat Zuid-Europese landen beter scoren als het gaat om mogelijkheden en service die de online koper geboden wordt. In de fashionbranche leidt Italië waar grote modemerken zich sterk profileren met internationale levering, zichtbaarheid op modeblogs en in digitale magazines en integratie met sociale media. Wel kan de fashionbranche nog veel leren van het gebruik van productaanbevelingen in de consumenten-elektronica en de zoekmogelijkheden die webwinkelwarenhuizen bieden.

Aanbevelingen voor Nederlandse online retailers
Deloitte ziet voor Nederlandse online retailers groeipotentie middels vier tactieken die zich in het buitenland al bewezen hebben. “Retailers kunnen beschikbare data van klanten, zoals transacties, locatie en online gedrag beter benutten om gerichte aanbiedingen te doen. De bereidheid van klanten om in te gaan op gepersonaliseerde aanbiedingen is namelijk significant hoger. Ook het online bestellen in fysieke winkels kan resultaten verbeteren: er zijn voorbeelden waarbij Amerikaanse retailers een omzetstijging van 15% tot 20% lieten zien, terwijl 10% tot 20% bespaard kon worden op voorraad in de winkels”, aldus Van de Hoef. Tenslotte kunnen retailers ook internationale expansie overwegen en samenwerking met uitgevers aangaan om zo meer waardevolle content aan hun klanten te bieden.

Nieuws

Meer nieuws over