Bain ontwikkelt MBA Curriculum voor business school

11 mei 2012 Consultancy.nl

De internationale business school HEC Paris heeft besloten zijn MBA-curriculum te vernieuwen, naar aanleiding van een beoordeling door Bain & Company en adviezen van zijn eigen faculteitsmedewerkers. Het strategieadviesbureau werkte op pro-bonobasis voor de school, en gaf daarbij als belangrijkste drijfveer aan dat de firma ook zelf studenten van de school rekruteert.

HEC Paris, ofwel École des Hautes Études Commerciales de Paris is een van de vooraanstaande business schools in Frankrijk en Europa. HEC behoort tot het selecte aantal “Grandes Ecoles” in Frankrijk; universiteiten die Frankrijks top-executives en de politieke elite opleiden. Op basis van het aantal CEO’'s van bedrijven in de Fortune Global 500 is HEC het vierde instituut in de wereld en nummer één in Europa.

Gewenste vaardigheden van studenten
De school huurde adviesbureau Bain & Company in om bedrijven te onderzoeken die juist wel en juist niet rekruteren bij HEC, teneinde te meten naar welke vaardigheden van studenten die bedrijven op zoek zijn. De consultancy vergeleek tevens het bestaande curriculum van HEC met tien concurrerende business schools en organiseerde een serie workshops voor werknemers van HEC. Volgens Bernard Garrette, decaan van het MBA-programma, was het belangrijk een externe consultant in te huren: “Als HEC het project geheel zou hebben overgelaten aan de faculteit hadden professoren gediscussieerd over het beschermen van hun eigen cursussen. Een extern perspectief zorgt er echter voor dat iedereen veel beter luistert.”

Veranderingen in het curriculum
Vanaf september dit jaar zal het 16-maanden durende MBA-programma experimenteel leren bevatten – waaronder leiderschapsontwikkelingprogramma’s bij een nabijgelegen militaire academie. Ook concludeerde Bain dat de rol van ethiek in het bedrijfsleven en besluitvorming verder moeten worden geïntegreerd in het curriculum. Een verplicht vak over ethiek zal daarom worden geïntroduceerd. De andere sleutelverandering is de toevoeging van de module “Leadership in Global Organizations”, die een reactie is op opmerkingen van bedrijven over het belang van bedrijfsontwikkelingvaardigheden, een innovatieve instelling en de behoefte om diverse teams te managen.

Nieuws