Aon: onderwijs loopt achter met risicomanagement

7 mei 2012 Consultancy.nl

Risicomanagement wordt op directieniveau nog onvoldoende ingezet als managementinstrument. Dit is opmerkelijk gezien het aantoonbare positieve effect van risicomanagement op de financiële prestaties van ondernemingen en de veelal omvangrijke investeringen in risicomanagement de afgelopen jaren. Met name in de sectoren onderwijs en telecommunicatie is risicomanagement nog onderontwikkeld. Zij halen een onvoldoende. Alleen de luchtvaartsector scoort bovengemiddeld hoog. Dat concludeert Aon in haar meest recente Risk Maturity Index.

De Risk Maturity Index is een online benchmark tool die inzicht geeft in de vraag hoe het risicomanagement bij organisaties is opgezet en wat de invloed daarvan is op de financiële resultaten. De benchmark vergelijkt gegevens van ruim 330 organisaties wereldwijd met een jaaromzet van meer dan €180 miljoen. De Aon Risk Maturity Index is ontwikkeld door verschillende business units van Aon, waaronder Risk Solutions, Global Risk Consulting en Aon Hewitt.

Menselijk kapitaal
"Veel organisaties hebben risicomanagement wel op de agenda staan, maar besteden hier op directieniveau onvoldoende aandacht aan," zegt Emanuel van Zandvoort, Managing Consultant bij het adviesbureau. "Wij zien dat veel bedrijven bijvoorbeeld wel jaarlijks een inventarisatie maken van de risico's die zij lopen. De vertaling naar concreet beleid om deze risico's te beheersen en van de mogelijke voordelen te profiteren, blijft echter vaak uit."

Eerder stelde professor Chris Ittner van Pennsylvania University al een statistisch significante relatie vast tussen een goed ontwikkeld risicomanagementsysteem en de financiële prestaties van een bedrijf.

Consultancy Nieuws

  • McKinsey: Zonne-energie market disruptor in 2020

    De komende jaren zullen de kosten voor het produceren van zonnepanelen zo ver dalen dat het in 2020 in veel gevallen voordeliger zal zijn om zonne-energie op te wekken ten opzichte van conventionele energiebronnen »

  • BoerCroon: Internationalisering voor familiebedrijven

    Onderzoek van adviesbureau BoerCroon wijst uit dat internationale expansie een goed idee is voor familiebedrijven. Wel moet eerst de positie in eigen land op orde zijn voordat ze de grens over gaan »

Aon Consulting Nieuws