Deloitte: overheid moet vpb en loonbelasting aanpakken

7 mei 2012 Consultancy.nl

Als de overheid de economie wil stimuleren, zou er gekeken moeten worden naar de vennootschaps-belasting (vpb) en loonbelasting. Deze belastingen hebben volgens CxO's de hoogste impact op winstgevendheid en de cashflow. Daartegenover zijn CxO' veel minder positief over stimulerings-maatregelen op het gebied van innovatie. Dit blijkt uit de meest recente CFO Survey van Deloitte.

De CFO's is gevraagd naar de impact van belastingen op hun cashflow. De fiscale maatregelen zoals verliescompensatie, maar ook fiscale incentives op het gebied van arbeidskosten hebben volgens de CFO hoge (48%) tot zeer hoge (36%) impact op de cash flow. "We constateren uit het onderzoek dat bedrijven fiscale stimulansen zeer goed kunnen gebruiken om in deze crisistijden de bedrijfsresultaten op peil te houden.

Het merendeel van de CFO's ziet mogelijkheden in fiscale incentives", aldus Stephen Brunner, partner bij het adviesbureau. "De meeste kansen worden gezien in incentives die samenhangen met de loonbelasting. Hieruit kan je concluderen dat de last die het bedrijfsleven draagt voor arbeid hoog is en als drukkend op het resultaat wordt ervaren. Als het aannemen van personeel aantrekkelijker wordt gemaakt, kunnen ondernemingen weer inzetten op groei. Daarnaast zou de verruiming van de verliesverrekening in de vennootschapsbelasting een goede stimulans zijn. Hierdoor kunnen bedrijven ervoor zorgen dat over toekomstige winsten minder belasting wordt betaald. De oude regeling wordt als zeer effectief gezien."

Innovatie
De maatregelen ter stimulering van innovatie worden door ruim de helft van de CFO's (55%) als niet effectief bestempeld. "Voor wat betreft het stimuleren van innovatie is het krachtiger om ook hier de kant van kostenstimuleringen op te gaan", zegt Brunner hierover.

Consultancy Nieuws

  • Interview Joris Hulst, Partner bij SparkOptimus

    In een interview met Joris hulst, Partner bij SparkOptimus, vertelt Hulst over zijn passie voor strategy consulting, zijn overstap van McKinsey & Company en de digitale ambities van SparkOptimus »

  • Consultancyuitgaven Heineken stijgen naar 179 miljoen

    Na een korte dip in 2013 zijn de consultancyuitgaven van Heineken weer toegenomen in 2014. De bierbrouwer gaf vorig jaar €179 miljoen (+8%) uit aan diensten van externe adviseurs. Een analyse van de jaarcijfers »

Deloitte Nieuws

  • Deloitte Maastoren Challenge 18 april van start

    335 deelnemers rennen op zaterdag 18 april naar de top van het hoogste kantoorgebouw van de Benelux. Dan organiseert Deloitte de jaarlijkse Maastoren Challenge voor stichting Make a Wish Nederland »

  • 70 partners betrokken bij Cyber Security Week 2015

    Deze week vindt de Cyber Security Week plaats, een cyberveiligheids evenement dat wordt gehouden op de Campus van de The Hague Security Delta. Meer dan 70 externe partners zijn betrokken bij het evenement »