&samhoud: Beoordelingssystemen onvoldoende effectief

17 april 2012 Consultancy.nl

De traditionele jaarlijkse beoordelingsgesprekken voldoen niet meer, ze zijn te eenzijdig en vinden te weinig plaats. Ook heeft slechts 38% van de werknemers het gevoel heeft dat hun beoordeling hen helpt te groeien. Het is dus tijd voor een nieuwe manier van beoordelen: ‘Het Nieuwe Beoordelen’. Dat concludeert adviesbureau &samhoud op basis van een onderzoek uitgevoerd door Ipsos Synovate.

Andere opvallende bevindingen uit het onderzoek:

  • Jongere werknemers geven vaker aan behoefte te hebben aan meerdere beoordelingsmomenten per jaar
  • Slechts de helft van werkend Nederland geeft aan de eigen beoordelaar te vertrouwen en de helft vindt dat een beoordelingsproces eerlijk verloopt
  • Voor 43% van de werknemers in de financiële dienstverlening is een oneerlijke beoordeling reden om ontslag te nemen.

Salem Samhoud, oprichter van &samhoud: “Het is onbegrijpelijk hoe het Nederlands bedrijfsleven met het beoordelen van hun mensen omgaat. Als je maar een uur per jaar de tijd neemt voor een functioneringsgesprek, dan haal je de verbinding met je medewerker weg. Je ontzegt hen het recht om te groeien en je mist de kans hen te complimenteren. Beoordelingen zijn de prachtigste momenten”.

Het Nieuwe Beoordelen
Volgens het adviesbureau vormt het beoordelingssysteem een belangrijke bron voor het inspireren en motiveren van medewerkers. Juist daarom is het opmerkelijk dat beoordelen nog steeds gelimiteerd wordt tot een gesprek van 1 uur, dat ook nog in veel gevallen in de drukste tijd van het jaar gepland wordt. Op basis van de bevindingen heeft het consultancybureau een nieuwe vorm van beoordelen ontwikkeld: de ‘365 dagen feedback’.

365 dagen feedback
De aanpak biedt werknemers de mogelijkheid om, via een online tool, op elk gewenst moment en zo vaak als gewenst een beoordeling te ontvangen. Klanten, collega’s en leidinggevenden helpen medewerkers op deze manier om het hele jaar door inzicht te krijgen in de verwezenlijking van de professionele en persoonlijke doelen.

Consultancy Nieuws

  • VODW: Consumentengedrag verschilt per generatie

    Consumentengedrag is afhankelijk van leeftijd en generatie. Marjolein van Baardwijk, adviseur bij VODW, laat zien dat organisaties die hier goed op inspelen meer succesvol zijn op de lange termijn »

  • Nieuwe marktplaats voor crowdfunding van start

    Na Fundwijzer.nl en Fundipal.nl, is nu ook Crowdfundmarkt.nl gestart. De nieuwe marktplaats biedt kieskeurige investeerders de mogelijkheid alle projecten te vinden en met elkaar te vergelijken »

&samhoud Nieuws

  • Great Place to Work: De 42 beste werkgevers van NL

    Great Place to Work heeft de 2015-editie van zijn beste werkgevers ranglijst bekendgemaakt. De ‘Best Workplaces in Nederland’ lijst bevat in totaal 42 werkgevers, waaronder vijf bureaus actief in de adviesbranche »

  • &samhoud bundelt krachten met gamification expert

    Consultancybureau &samhoud heeft een belang genomen in Ranj, een specialist op het gebied van applied gaming. Ranj heeft circa 30 mensen in dienst, werkzaam vanuit kantoren in Rotterdam, Hamburg en Minneapolis »