Deloitte: Unilever in top 10 grootste FMCG producenten

10 april 2012 Consultancy.nl

De omzet van de 250 grootste producenten van consumentengoederen is in 2010 met 8,4% gegroeid, bijna 10% meer dan het jaar ervoor. Ook de gemiddelde winstmarge is flink gestegen: van 6,4% in 2009 naar 8,5% in 2010. De top 10 van grootste producenten wereldwijd is zo goed als ongewijzigd; Samsung, Nestle en Panasonic vormen de top 3. Unilever is opnieuw de grootste producent van Nederlandse bodem. Dit blijkt uit het rapport Global Powers of Consumer Products 2012, waarin Deloitte de grootste producenten van consumenten goederen wereldwijd rangschikt naar gerealiseerde omzet in 2010.

Sterke performance
Erik Nanninga, managing partner Consumer Business van Deloitte: “2010 was een sterk jaar voor producenten van consumenten goederen ondanks de economische onrust door de schuldencrisis in de Eurozone en de voortdurende problemen op de Amerikaanse huizenmarkt. De dalende grondstofprijzen hebben daarentegen een positief effect, evenals het toenemende consumenteninkomen in een aantal markten.” De best presterende sector was fashion met een omzetgroei van 14,2%; een enorme groei ten opzichte van 2009. “Fashion had in 2009 een zwaar jaar, doordat de consument in eerste instantie bij luxe artikelen de hand op de knip hield. In 2010 zagen we een inhaaleffect en ging de consument weer meer besteden aan kleding,” aldus Nanninga.

5 Nederlandse producenten in top 250
Wat betreft de Nederlandse producenten in de top 250, lieten in tegenstelling tot het jaar daarvoor de drie grootste bedrijven in 2010 allen een omzet- en winstgroei zien. Unilever behaalde van de Nederlandse bedrijven de hoogste omzet (plaats 7). Philips en Heineken wisten wederom de top 30 te behalen (respectievelijk 15 en 28). Andere Nederlandse bedrijven in de top 250 zijn FrieslandCampina (63) en Vion (65). 

250 grootste producenten van consumentengoederen

Innovatie en data analyse
In 2012 en daarna zullen producenten volgens het rapport blijven innoveren en hun business model aanpassen om consumenten voor zich te winnen. Het gaat er meer dan ooit om de consument (als individu) te kennen, te begrijpen en op de juiste wijze aan te spreken. Innovatie vormt hierbij de katalysator. “Daarnaast speelt data analyse een belangrijke rol in het vinden of bewaken van concurrentievoordeel. In 2012 zullen producenten blijven investeren in data analyse om toegevoegde waarde binnen markten op te sporen en trends en patronen binnen het consumentengedrag te begrijpen. Organisaties gebruiken data analyse ook om hun prijsstrategie te optimaliseren en zo de meeste winst uit marketinginvesteringen te halen,” zegt Nanninga.

Opkomende markten
Verder zullen opkomende markten de motor van groei blijven door de opkomst van de middenklasse en toename van consumentenbestedingen. Randy Jagt, director en emerging markets expert binnen Deloitte: “Hoewel de economie het ook in 2012 zwaar heeft, blijven opkomende markten de grootste groeikansen bieden. Vooral opkomende markten zoals India, Brazilië, Turkije, Indonesië en delen van Afrika bieden producenten nieuwe groeimogelijkheden. Producenten hebben hier wel waardevolle lessen geleerd en zullen hun business en commercieel model blijven ontwikkelen om succesvol en winstgevend te opereren in opkomende markten.”

Nieuws

Meer nieuws over