ProRail gebruikt serious gaming om slimmer en innovatiever te worden

14 november 2017 Consultancy.nl

ProRail maakt steeds meer gebruik van ‘serious gaming’ om zijn dienstverlening te verbeteren. Middels het gebruik van een simulator en een speciaal ontwikkelde 3D-wereld kunnen situaties uit de echte wereld worden nagebootst. Ook moet de serious gaming-oplossing ProRail in staat stellen innovaties veilig, snel en realistisch te ontwikkelen, testen en implementeren. ProRail werkt voor het project samen met CGI, dat de spoorbeheerder op technisch vlak ondersteunt.

Serious gaming, een vorm van gamen die vermaak niet als voornaamste doel heeft, is inmiddels alweer enige jaren een opkomende trend binnen het bedrijfsleven. Een bekend vroeg voorbeeld van de voordelen van serious gaming stamt uit 2011, toen een groep online-gamers gezamenlijk een probleem oploste dat wetenschappers al decennialang boven de pet ging. Ze ontdekten de structuur van een enzym dat op aids gelijkende virussen helpt te reproduceren.

Gamification

Tot de organisaties die serious gaming, ook wel bekend als ‘gamification’, inzetten om de bedrijfsresultaten te verbeteren, behoren onder meer Deloitte, Google en Microsoft. Deloitte zet de techniek in om senior executives aan te sporen een nieuwe leiderschapstraining te beginnen en voltooien, wat ervoor heeft gezorgd dat de gemiddelde benodigde tijd voor de training is gehalveerd. Google wist 100% compliance te bereiken door gamification toe te passen op de verrekening van reiskosten, waarbij werknemers kunnen bepalen wat er gebeurt met hun eigen niet-gespendeerde budget. Microsoft heeft voor zijn producten te maken met enorm veel variëteit in lokale taalbehoeften en wilde zekerheid over de correctheid van al deze vertalingen. Het bouwde daarom software waarmee werknemers speelsgewijs de taal konden controleren.

ProRail gebruikt serious gaming om slimmer en innovatiever te worden

Sinds enige tijd zet ook ProRail in op het gebruik van serious gaming. De manier waarop de Nederlandse spoorbeheerder hier invulling aan geeft, zorgt ervoor dat het bedrijf tot de koplopers in het veld behoort. Sinds het voorjaar maakt het bedrijf bij innovaties aan het Nederlandse spoor gebruik van de serious-gaming expertise van IT-dienstverlener CGI, dat voor ProRail het Nederlandse spoorwegnet nabouwt in een speciaal voor ProRail gecreëerde 3D-wereld. Hierbinnen kunnen LVC-simulaties (Live Virtual Constructive) worden uitgevoerd, waarin de werkelijke situatie en een virtuele, gesimuleerde wereld elkaar ontmoeten.

LVC-simulaties

Wat deze LVC-simulaties zo bijzonder maakt, is hun slimme samenspel tussen fictie en non-fictie, waarmee innovaties zowel groot- als kleinschalig en in diverse samenstellingen getest kunnen worden. “Zo zijn simulaties uitvoerbaar waarin machinisten virtuele treinen controleren in 3D (‘virtual’), terwijl de treindienstleider volledig is gesimuleerd (‘constructive’) en echte systemen de spoorbeveiliging besturen (‘live’)”, aldus een expert van CGI. Hij voegt toe: “LVC is groot geworden tijdens oefeningen van de Amerikaanse luchtmacht en wordt nu voor het eerst gebruikt voor het testen van innovaties voor het Nederlandse spoor.” 

De dynamische en continu in ontwikkeling zijnde 3D-wereld waarbinnen het simulatieprogramma plaatsvindt, stelt ProRail ook in staat te oefenen op situaties en incidenten die zich op het toekomstige spoor kunnen voordoen. Daarnaast kunnen trainingen worden gegeven vanuit één specifiek perspectief, zoals dat van de treinbestuurder. Alles bij elkaar moet de serious gaming-oplossing ProRail in staat stellen innovaties veilig, snel en realistisch te ontwikkelen, testen en implementeren.

Bijdrage CGI

De bijdrage van CGI aan de spoorweginnovaties van ProRail bestaat onder andere uit de inzet van een SCRUM-team dat wijzigingen op 3D-projecten uitvoert, het beheer overneemt en een moderniseringsslag doorvoert. Daarnaast helpt de IT-dienstverlener met het inrichten van een flexibele IT-architectuur die is in te bedden in de ProRail-omgeving en tevens geschikt is voor simulatoren van andere partijen, zoals een ERTMS-simulator*. Hierbij levert CGI de beheerservices en voert het de projecten voor ProRail uit. “CGI’s specifieke kracht hierbij is de ervaring met serious gaming vanuit IT-oogpunt, gecombineerd met diepgaande kennis van het transportdomein”, aldus een woordvoerder.

Quote Jelle van Luipen

Jelle van Luipen, programmamanager Innovatie bij ProRail, legt uit dat er voor het spoorbedrijf duidelijke voordelen te behalen zijn uit het digitaliseren van het spoornetwerk: “De ontwikkeling van deze 3D-wereld is een belangrijke innovatie- en digitaliseringslag voor ons. Treinen moeten altijd blijven rijden en we willen meer treinverkeer mogelijk maken. Met deze 3D-applicatie testen we innovaties op het spoor samen met vervoerders zonder dat het treinverkeer gehinderd wordt. Deze applicatie betekent niet alleen dat we sneller kunnen testen, maar ook efficiënter.” Dit betekent dat voor testritten, onderzoeken of proeven treinen niet meer stilgezet hoeven te worden: dankzij de simulaties kan dit allemaal digitaal. 

Het is de bedoeling dat de 3D-wereld eind 2017 is voltooid en dat begin 2018 een project start dat zich richt op veilige vervoersbewegingen van goederentreinen en optimale spoorcapaciteitsbenutting. De in mei gesloten overeenkomst tussen ProRail en CGI loopt tot mei 2021 en bevat een optie tot verlenging. “Wij zijn trots dat wij ProRail mogen helpen met de invulling van innovatie aan het Nederlandse spoor”, stelt Dirk de Groot, general manager van CGI Nederland. “We brengen mens, machine en data bij elkaar, en dat leidt tot realistische testsimulaties. Op deze manier kunnen we pas echt beoordelen of en hoe innovaties in de praktijk gaan werken.”

Het betreft niet de eerste keer dat ProRail gebruik maakt van simulaties. Enkele jaren geleden oefenden de treindienstleiders van de spoorbeheerder in samenwerking met de TU Delft op gesimuleerde verstoringen en andere scenario’s om voorbereid te zijn op het nieuwe Utrecht Centraal. Daarnaast werden er recentelijk samen met de NS simulaties en trainingen gehouden om het personeel ervaring op te laten doen met een nieuwe dienstregeling waarin zes treinen per uur rijden tussen Amsterdam en Eindhoven.

* ERTMS staat voor ‘European Rail Traffic Management System’ en is een Europees project dat erop is gericht de beveiliging van het spoor te standaardiseren en te verbeteren. 

Nieuws