VW, Volvo en Renault populairste automerken onder consultants

04 oktober 2017 Consultancy.nl

Tweederde van de professionals in de consultancybranche krijgt een leaseauto van de werkgever. Consultants met een leaseauto kiezen in bijna de helft van de gevallen voor drie automerken: Volkswagen, Volvo en Renault.

Uit de ‘Consulting Salary Survey 2017’, een onderzoek van Consultancy.nl en organisatieadviesbureau Berenschot gehouden onder meer dan 700 consultants, blijkt dat het gebruik van leaseauto’s in de adviesbranche de afgelopen jaren is afgenomen. Hadden in 2013 nog 8 op de 10 adviseurs beschikking over een leaseauto, in 2017 is dit percentage gedaald naar 65%.

Dit heeft volgens het onderzoek vooral te maken met de toenemende bewustzijn onder bureaus om hun CO2-voetafdruk te verbeteren. Zo worden wagenparken verduurzaamd, alternatieve mobiliteitsoplossingen aangereikt en krijgen vooral starters en young professionals niet langer ‘automatisch’ een leaseauto ter beschikking.

Daar komt bij dat millenials er steeds vaker zelf voor kiezen om hun leaseauto in te ruilen voor andere mobiliteitsoplossingen. Met name de gevestigde spelers in de branche maken dit mogelijk: meer dan driekwart van de consultants bij een groot advieskantoor kan gebruik maken van een zakelijke OV-kaart.

Marktaandeel van automerken in consultancy

Populairste automerken

De doorsnee starter in de consultancybranche rijdt een leaseauto van gemiddeld €23.000. Volkswagen, Ford en Renault zijn bij deze groep professionals de populairste automerken. Bij ervaren consultants – senior adviseurs, directors en partners – zijn de premiummerken Audi en BMW het meest in trek.

Opvallend zijn de verschillen tussen de geslachten. Vrouwen hebben een sterkere voorkeur voor VW, Volvo of Peugeot, terwijl mannen op de weg vaker zijn terug te vinden in een Audi of BMW.

Hoewel VW over de hele linie de meest gereden automerk is binnen de adviesbranche, heeft het Duitse merk ten opzichte van vier jaar geleden aan marktaandeel verloren (-7%). Volvo en vooral Peugeot hebben in deze periode het meest aan populariteit gewonnen.

Het volledige onderzoeksrapport is te bekijken op deze pagina en als PDF te downloaden via deze link. 

Gerelateerd: Consultancybranche voorloper in elektrisch en duurzaam rijden.

Nieuws

Meer nieuws over