Vanberkel Professionals verwelkomt 14de nieuwe adviseur in 2017

04 oktober 2017 Consultancy.nl

Vanberkel Professionals heeft begin dit jaar ambitieuze recruitmentdoelstellingen opgesteld: in 2017 wil de publieke sector specialist maar liefst twintig nieuwe collega’s aannemen. Het bureau is op de goede weg – met de toevoeging van twee nieuwe aanwinsten, Patrick Schouten en Naoual Ezzamouri, staat de teller op veertien. “Wij zijn heel erg trots dat zoveel professionals zich aan ons willen verbinden”, aldus Resource Manager Jojanneke van der Meer.

Vanberkel Professionals is opgericht in 2007 en is een advies- en interimbureau dat financiële diensten levert aan de Rijksoverheid, provincies, gemeenten, overige overheidsinstellingen, diverse woningcorporaties en zorg- en onderwijsinstellingen. Het bureau, dat is gevestigd in Zoetermeer, biedt oplossingen binnen het brede financiële werkveld, onder meer op het gebied van Audit, Controlling, Consulting, Trainingen en Proces- en Risk Management.

De afgelopen jaren heeft Vanberkel Professionals, in lijn met de herstellende uitgaven binnen het publieke domein en door hun succesvolle positionering in de markt als een specialist, een sterke groei doorgemaakt. Telde het team in 2014 nog 17 professionals, zo werken er vandaag de dag ongeveer 55 professionals. Met de ambities voor dit jaar in het achterhoofd – dit jaar 20 FTE’s aannemen – wil directeur Bob van Berkel het jaar afsluiten met een team van zo’n 70 medewerkers.

Jojanneke van der meer

Werven in een aantrekkende markt

Aan Resource Manager Jojanneke van der Meer, die voordat ze bij Vanberkel Professionals startte al jarenlang ervaring heeft in de HR, de uitdagende taak om die doelstelling te realiseren. Zeker geen gemakkelijke opgave in een tijd waarin de arbeidsmarkt weer in rap tempo aantrekt en in sommige sectoren een heuse war for talent dreigt.

Van der Meer geeft aan: “Om te werven in een aantrekkende markt vraagt inzet van ons allemaal. Ik vanuit mijn rol als Resource Manager en ook de collega’s die bij ons in dienst zijn helpen mij enorm hierin. Veel van onze sollicitanten komen vanuit ons warme netwerk. Wij activeren onze medewerkers om proactief mee te zoeken en daar belonen wij hen ook voor. Nu de arbeidsmarkt aantrekt merk je dat meer kandidaten open staan om van baan te wisselen. Een positieve ontwikkeling voor onze werving en selectie.” Daarbij komt nog dat Vanberkel Professionals vorig jaar al in grootte is verdubbeld. Dat betekent niet alleen dat er nog meer druk op recruitment komt te staan, maar ook op allerlei andere HR aspecten, waaronder de cultuur, teamdynamiek en resourcing.

Verdubbeling in omvang

Gevraagd naar welke impact de verdubbeling in omvang heeft gehad op het team en de bedrijfsvoering en hoe het bureau tijdens de integratie van alle nieuwe mensen de cultuur denkt te kunnen bewaken, geeft directeur Van Berkel aan: “We hebben extra aandacht besteed om iedereen op te nemen binnen Vanberkel Professionals. Door een duidelijke introductiedag met presentaties en werkwijzen binnen Vanberkel Professionals. Iedereen maakt ook aan het einde van de dag kennis met zijn direct leidinggevende en gaat op de foto voor de website. Naast deze dag zijn er een behoorlijk aantal contactmomenten om de nieuwe collega’s in te werken. De ondersteunende teams zijn verdubbeld zodat er voldoende tijd is om het werk te verrichten. Zo’n groei heeft een behoorlijke impact op de cultuur. Hierover zijn we geregeld in gesprek met de medewerkers om uit te leggen hoe en wat we plan zijn.”
Bob van Berkel

Per 1 oktober 2017 staat de teller dit jaar alweer op veertien nieuwe collega’s. Twee recente aanwinsten bij Vanberkel Professionals zijn Naoual Ezzamouri en Patrick Schouten.

Naoual Ezzamouri is sinds 15 september in dienst als Interim Professional. Recent behaalde ze drie master titels op het gebied van management en IT. Als interim professional adviseert Ezzamouri opdrachtgevers over hoe om te gaan met data, IT en allerlei informatievraagstukken en vooral ook het verkrijgen van meer waarde vanuit de IT. Daarnaast houdt ze zich intern bezig met hoe Vanberkel kan innoveren om uiteindelijk voor klanten nog meer waarde te kunnen leveren.

Gevraagd waarom ze gekozen heeft voor Vanberkel Professionals, wijst ze onder meer op de informele sfeer bij het bureau: “Een informele organisatiecultuur met mensen die er echt allemaal voor gaan vind ik echt key. Dat herken ik bij Vanberkel namelijk inhoudelijk sterk en echt van toegevoegde waarde willen zijn voor de klant, maar ook als collega’s heel informeel met elkaar kunnen omgaan. Ook benadrukt ze de snelle groei van Vanberkel en hun “wil om te vernieuwen / innoveren”. Ezzamouri: “Ik vind het dan ook leuk om daar mijn bijdrage aan te kunnen leveren.” 

Patrick Schouten maakte afgelopen maart, na achttien jaar werkzaam geweest te zijn als accountant in de publieke sector bij Deloitte, de overstap naar Vanberkel Professionals. “De ontwikkelingen binnen de accountantscontrole paste niet meer bij mij als persoon”, vertelt Schouten, die verder aangeeft: “Het enthousiasme en de plannen van Vanberkel Professionals in de eerste gesprekken spraken mij enorm aan, ik kon de aanbieding gewoon niet weigeren!”

De eerste maanden zijn Schouten goed bevallen. “Met name door de goede, ontspannen sfeer en het enthousiasme waarmee we samen de klanten optimaal bedienen. De opdrachten zijn gevarieerd, momenteel ben ik bij mijn opdracht als financieel consulent bezig met uitvoerende taken, maar is het voor een groot deel ook een adviserende rol, erg uitdagend als je jaren ‘aan de zijlijn’ hebt gestaan en nu daadwerkelijk de organisatie helpt om verder te komen.” Naast de opdrachten bij klanten, is Schouten bij Vanberkel ook bezig met interne zaken als HR en commerciële activiteiten. “Hiervoor krijg ik alle vertrouwen en ruimte om eigen ideeën te geven en uit te voeren, waarbij altijd iemand bereid is met je mee te denken. Alles bij elkaar maakt dat ik weer energie krijg van mijn werk en daardoor optimaal kan presteren!”
Naoual Ezzamouri and Patrick Schouten - Vanberkel ProfessionalsOver de verschillende aanstellingen dit jaar zegt Van der Meer: “Wij zijn heel erg trots dat zoveel professionals zich aan ons willen verbinden.” Met maar liefst veertien nieuwe kandidaten valt overigens af te leiden dat de Resource Manager met aardig wat sollicitanten moet hebben gesproken. Desgevraagd zegt Van der Meer: “Dat klopt, we zijn erg streng in ons beleid. Niet alleen richting de kwaliteit en competenties van mensen, maar ook in de culturele fit van kandidaten met ons bureau en onze eigen mensen.”

Culturele fit

Ten aanzien van die culturele fit deelden drie consultants eerder dit jaar al hun ervaringen met Consultancy.nl. Zo wees Gert-Jan van den Broek, werkzaam als Senior Business Professional bij het bureau, op vier elementen, die werken bij Vanberkel voor hem typeren: ‘Afwisseling, ambitie, samenwerken en plezier’. “Boeiende opdrachten uitvoeren bij uiteenlopende organisaties en uitblinken in hoe je deze opdrachten doet, staat hierbij zowel binnen Vanberkel Professionals als voor mij persoonlijk centraal”, lichtte hij toe.

Associate Partner Marcel Winkelman wijst onder meer op de sterke teambinding binnen Vanberkel Professionals: “Via maandelijkse gezamenlijke activiteiten wordt gewerkt aan de onderlinge binding tussen de collega’s. Dit gecombineerd met gerichte persoonlijke aandacht voor het welbevinden en de ontwikkeling van de collega’s, leidt tot een laag verloop en een uniek “wij”-gevoel binnen Vanberkel Professionals!” Farahnaz Fräser, Interim Professional bij Vanberkel, geeft ten slotte aan: “Vanberkel Professionals spreekt mij als werkgever aan omdat het een organisatie is met ambitie, focus op ontwikkeling en een informele cultuur. De focus op ontwikkeling als professional betekent voor mij concreet dat ik ben begonnen met een opleiding tot register controller. In Vanberkel Professionals heb ik een partner gevonden die samen met mij mijn carrière vormgeeft.”

Vooruitkijkend geeft Van der Meer aan dat Vanberkel nog op zoek is naar zes nieuwe professionals. Zo wordt in het bijzonder gezocht naar enkele Finance Controllers met Oracle ervaring en naar Business Controllers / Interim Finance Consultants, allemaal gericht op de publieke sector. “Diegenen die interesse hebben mogen zich altijd vrijblijvend aanmelden, we gaan graag het gesprek aan. Wij krijgen hier zelf heel veel energie van en dat resulteert in erg leuke gesprekken”, sluit Van der Meer af.

Nieuws

Meer nieuws over