Rebottled, SweepSmart en Vinculum winnen Social Impact Lab 2017

02 oktober 2017 Consultancy.nl

Rebottled, SweepSmart en Vinculum hebben Social Impact Lab 2017 gewonnen, een challenge voor startups met een maatschappelijk doel. De winnende startups krijgen onder andere een tweejarig begeleidingstraject van PwC en een donatie van €5.000 om door te kunnen groeien.

De afgelopen jaren is er een groeiende beweging die benadrukt dat het runnen van een bedrijf niet enkel zou moeten draaien om financiële drijfveren, maar ook om de impact die het bedrijf heeft op de maatschappij, het milieu en mensen. Organisaties die tot deze stroming behoren worden ook wel sociale ondernemingen of social enterprises genoemd. Een social enterprise lijkt op een ‘gewone’ onderneming: het bedrijf levert een product of dienst en heeft een verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het doel, maar een middel voor het creëren van maatschappelijke waarde.

Social Impact Lab

Om sociaal ondernemerschap in Nederland te bevorderen en startups met een maatschappelijk doel te helpen met het maken van de volgende stap en het vergroten van hun maatschappelijke impact, lanceerde PwC in 2014 Social Impact Lab. Deze landelijke challenge voor startende social enterprises vond dit jaar, na eerdere geslaagde edities, alweer voor de vierde keer plaats. 

Maar liefst 141 startende sociale ondernemingen hadden zich dit jaar ingeschreven voor de wedstrijd. Naast Nederlandse start-ups deden voor het eerst ook start-ups uit Duitsland en Oostenrijk mee aan de competitie. Uit de grote groep deelnemers zijn uiteindelijk drie organisaties door een professionele jury* bevonden als de meest veelbelovende sociale ondernemingen en uitgeroepen tot de winnaars van Social Impact Lab 2017: Rebottled, SweepSmart en Vinculum**.

PwC - Rebottled, Sweep Smart, Vinculum

Rebottled, SweepSmart en Vinculum

Rebottled (Nederland) ‘upcyclet’ lege wijnflessen tot drinkglazen met de hulp van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. SweepSmart (Nederland) biedt oplossingen voor het enorme afvalprobleem in India. Door de introductie van een lopende band wordt afval slimmer gesorteerd en veranderen arbeidsomstandigheden ingrijpend. Vinculum (Duitsland) creëert een modern open bankplatform voor agrarische waardeketens om zo concurrerende financiële diensten te kunnen bieden voor kleine boeren.

De jury roemt de winnaars voor hun “slimme concepten voor het oplossen van actuele maatschappelijke problemen”. Alle drie de winnaars krijgen een intensief coachingstraject van PwC van twee jaar, waarmee ze hun startup verder kunnen laten doorgroeien. Daarnaast maken ze aanspraak op huisvesting en krijgen ze ten slotte een bedrag van €5.000.

Juryvoorzitter en PwC bestuurder lid Ad van Gils zegt in een reactie: “De winnaars hebben met elkaar gemeen dat ze slim inspringen op belangrijke problemen van deze tijd en daar een innovatief verdienmodel omheen bouwen, vaak gebruikmakend van de laatste technologie. Bovendien zijn hun ideeën schaalbaar en daardoor in potentie heel impactvol.”

Belangrijkste social enterprises van Nederland

Social Impact Lab moet overigens niet verward worden met het internationale B Lab, een organisatie die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de zogeheten ‘B Corp Impact Assessments’, een benchmark / certificeringstraject speciaal voor sociale ondernemingen. Afgelopen week lichtte Consultancy.nl de ‘belangrijkste social enterprises van Nederland’ uit. 48 Nederlandse organisaties doorliepen het uitgebreide certificeringstraject van B Lab en hebben het label ‘B Corporation’ gekregen***, Daarmee mogen ze zich in ons land – en zelfs wereldwijd – koplopers noemen op het gebied van social ondernemen en maatschappelijke impact. Het gaat om organisaties die zich onder meer inzetten voor sociale doeleinden en duurzaamheid.



* De jury bestond uit Gitte Buch (oprichter van oud-winnaar 100 weeks), Caterina Camerani (Sustainability Manager AkzoNobel), Mark Hillen (directeur en oprichter Social Enterprise NL), Markus Lang (Managing Director Pioneers) en Ad van Gils (raad van bestuur PwC).

** De deelnemers werden beoordeeld op maatschappelijke impact, haalbaarheid en innovatiekracht. De veertig meest veelbelovende social enterprises werden na een eerste selectie uitgenodigd hun businessplan op te sturen. De uiteindelijke tien finalisten mochten hun plan pitchen, waarna een vakjury de drie winnaars koos.

*** B Change Media ontwikkelde een benchmark speciaal voor sociale ondernemingen. De zogeheten 'B Corp Impact Assessment’ neemt de activiteiten en de cultuur van ondernemingen onder de loep aan de hand van tientallen (sociale) factoren, waaronder het businessmodel, processen die sociale denkwijzen faciliteren en de manier waarop duurzaamheid is ingebed in werkprocessen.

Nieuws