Het Ontwikkelaarsgilde vernieuwt koers en breidt team fors uit

26 september 2017 Consultancy.nl

Het Ontwikkelaarsgilde, een landelijk werkend adviescollectief uit Wijk bij Duurstede, heeft haar businessmodel vernieuwd. Als onderdeel van de nieuwe koers heeft het Gilde haar dienstenaanbod verscherpt, het team sterk uitgebreid en de branding in een nieuw jasje gestoken.

“Vernieuwing is voor elke organisatie belangrijk, dus ook voor ons”, vertelt Myra Lith, Organisatieregisseur van het Ontwikkelaarsgilde. De afgelopen periode hebben de teamleden van het Gilde hun eigen businessmodellen tegen het licht gehouden. “We wilden onze eigen patronen doorbreken en keuzes opnieuw maken. Met de centrale vraag: hoe kunnen wij nu én in de toekomst nog beter meerwaarde bieden aan onze klanten om mensen en organisaties sneller en beter in hun kracht te krijgen?”

Aangescherpte propositie en branding

De kern van de nieuwe strategie vormt allereerst de aangescherpte propositie voor klanten. "Wij zijn veranderaars! Wij creëren nieuwe inzichten en ruimte voor oplossingen door op een creatieve en actieve wijze denk- en gedragspatronen inzichtelijk te maken en te doorbreken”, geeft Lith aan. Hierbij ligt focus op de “zachte kant” van de organisatie: hoe werken mensen, teams en organisatie met elkaar samen om hun ambities en doelen te halen? En hoe geef je richting en sturing aan die samenwerkingen en de processen om te ontwikkelen en veranderen? De adviseurs van het Ontwikkelaarsgilde zijn allemaal mensen die gespecialiseerd zijn in het in hun kracht zetten van mensen en organisaties, door onder meer aandacht te schenken aan de persoonlijke groei van mensen en de ontwikkeling van teams en organisaties. Vanuit een dienstenperspectief is het adviesbureau vooral gespecialiseerd op het gebied van ‘Leiderschap’, ‘Verandering’ en ‘Samenwerking’.

Iets meer naar de voorgrond gebracht zijn verder de training & ontwikkeling-activiteiten van het adviesbureau. De GildeAcademie, zoals het zijn trainingspraktijk noemt, verzorgt maatwerk leertrajecten, opleidingen, workshops en trainingen die mensen en organisaties in hun kracht zetten. “Onze gecertificeerde opleiders kennen het klappen van de zweep en zetten hun jarenlange advieservaring met ontwikkelvraagstukken ook in voor opdrachtgevers”, zegt Lith. Met een grotere focus op het overdragen van kennis en expertise, geeft het Ontwikkelaarsgilde meer kracht aan zijn doelstelling om klanten te ondersteunen bij het ‘verankeren van echte verandering’.

Nieuw dienstenaanbod, branding en forse  teamuitbreiding voor het Ontwikkelaarsgilde

Negen nieuwe Gildemeesters

De nieuwe strategie heeft ertoe geleid dat het team van het Ontwikkelaarsgilde in de afgelopen periode fors is uitgebreid. De nieuwe Gildemeesters zijn: Anita Pijnappels, Marit Engelsma, Anita Suijkerbuijk, Han van der Lek, Oscar Strijker, Harold Eggenkamp, Stephanie Teelen, Rolf Jorna en Magda Hoekman. Samen met de bestaande Gildemeesters – Rinske Evers, Judith Iking, Christina van Zanten en Léon Haver – vormen zij een “divers en complementair team”, aldus Lith, die toevoegt: “Onze Gildemeesters hebben allemaal jarenlange ervaring in de praktijk achter de rug. Ze weten dus waar ze over praten. Daarbij weten ze elkaar te benutten en samen tot grootse prestaties te komen.”

Het Ontwikkelaarsgilde experimenteert ook met gedeeld leiderschap. “Met elkaar nemen we de verantwoordelijkheid voor de koers, de ontwikkeling en onze klanten. Dat zorgt voor verbinding en veel denk- en doekracht”, aldus Lith. De nieuwe strategie heeft er ook toe geleid dat het Ontwikkelaarsgilde een nieuwe, frisse uitstraling heeft ontwikkeld, met daarin onder meer een nieuw logo. Lith: “De nieuwe huisstijl en het logo passen goed bij ons, bij wat we willen zijn en waar we voor staan.” Hun nieuwe tagline, ‘Gewoon anders’, benadrukt dat het bureau er een andere benadering van consulting dan de gevestigde orde op nahoudt. “Zeker als gedragspatronen ‘gewoon’ gaan worden, is dat een belangrijk signaal om te kijken of ze nog wel effectief en helpend zijn, of dat er een routine ontstaat waardoor scherpte en de ruimte voor vernieuwing verdwijnen. Dan is het van belang om het ‘anders’ te gaan doen”, legt Lith uit.

De advieswereld is volop in beweging. Bureaus die niet meebewegen met de golf aan veranderingen binnen de sector gaan waarschijnlijk een moeilijke toekomst tegemoet. Of de nieuw ingezette koers van het Ontwikkelaarsgilde succesvol is, zal de tijd moeten uitwijzen. Hun besluit om als een niche bureau te opereren en zich vooral te richten op ‘zachte verandering’, in combinatie met een breder en aangescherpt portfolio lijkt op papier in ieder geval de juiste kant op te gaan – een recent onderzoek van Sioo laat zien dat specialisatie en grootte onderscheidende factoren vormen in de markt.

Lith ziet de toekomst in ieder geval met vertrouwen tegemoet, “Toen wij in 2004 starten met het Gilde waren we een voorloper binnen de adviesbranche en staken we boven het maaiveld uit. Dat is ook wat wij graag willen! Gewoon anders zijn! Met onze nieuwe koers hebben we er alle vertrouwen in dat we dat ook de komende jaren kunnen realiseren.”

Nieuws

Meer nieuws over