De Persgroep neemt Reclamefolder.nl over van RTL en H2 Equity

20 september 2017 Consultancy.nl

De Persgroep Nederland heeft het online platform Reclamefolder.nl overgenomen van RTL Ventures en H2 Equity. Via de deal wil De Persgroep de marktpositie van het platform verbeteren, onder meer door diverse onlinecampagnes te ontwikkelen en meer media-aandacht te genereren. Ook hoopt De Persgroep met de nieuwe aankoop de teruglopende advertentie- en abonnementsinkomsten op te schroeven. 

Met de overname verkrijgt De Persgroep Nederland, de grootste uitgever van dagbladen in Nederland, alle aandelen in handen van Reclamefolder.nl, een website waarop consumenten een breed aanbod aan actuele reclamefolders van winkelbedrijven digitaal kunnen bekijken. RTL Ventures, het durfkapitaalfonds van omroepbedrijf RTL Nederland dat in 2015 deels eigenaar werd van het platform, verkoopt zijn volledige belang van 34,8% en ook H2 Equity en oprichters Robin Streng en Jeffrey van Rossum stappen helemaal uit.

Papieren media onder druk

De laatste jaren hebben de traditionele gedrukte media het steeds moeilijker, wat onder andere heeft geleid tot een sterke terugval in de inkomsten uit advertenties en abonnementen. In reactie op deze ontwikkeling besloot De Persgroep Nederland* op zoek te gaan naar alternatieve inkomsten, waarbij de focus met name op het digitale domein lag. Als onderdeel van deze strategie nam De Persgroep, die onder meer de Volkskrant, Trouw en AD uitgeeft, eerder al de Nationale Vacaturebank over. Hier komt nu Reclamefolder.nl bij.

De Persgroep neemt Reclamefolder over van RTL en H2 Equity

“Nederland is en blijft een aanbiedingenland”, stelt Erik Roddenhof, eerder dit jaar bij De Persgroep aangesteld als CEO: “Onze digitale platformen, dag- en weekkranten staan er vol mee. Samen met Reclamefolder.nl kunnen we die bundelen tot het grootste aanbiedingenplatform van Nederland.” Dit wil de uitgever onder andere bereiken door het marktaandeel van Reclamefolder.nl te vergroten met behulp van de ontwikkeling van nieuwe campagnes die veel aandacht trekken.

Online folders

Ruud Giebels, directeur Reclamefolder.nl, geeft aan blij te zijn met de nieuwe kansen die het platform krijgt met de overname door De Persgroep: “We bestaan elf jaar en nu is het logisch om de volgende stap te maken. Wij zijn gegroeid onder de vlag van RTL Ventures en H2 Equity partners. Nu kunnen wij samen met De Persgroep hun brede, regionale en actuele bereik inzetten om onze dienstverlening en toegevoegde waarde verder uit te breiden. Voor ons de ideale moeder om door te groeien. Het samengaan past in onze gemeenschappelijke ambitie om dé sterkste conversie partner van Nederland te worden. Ons team heeft er veel zin in om de vele nieuwe kansen te gaan pakken”. 

Reclamefolder.nl werd in 2006 vanaf een zolderkamer opgericht door Van Rossum en Streng, die toen begonnen papieren folders online te zetten. Met ruim 2,6 miljoen app downloads is het inmiddels de één na populairste e-commerce app in Nederland. Maandelijks bereikt het platform zo’n twee miljoen mensen, die gezamenlijk ongeveer 25 miljoen digitale folders doorbladeren. 

Vincent Pieterson van RTL Ventures geeft aan dat er meerdere partijen geïnteresseerd waren in Reclamefolder.nl, vooral vanwege de consolidatie die plaatsvindt in de markt voor digitale reclamefolders. Deze speelt zich volgens hem hoofdzakelijk op internationaal niveau af, waarbij het vooral Bonial (Axel Springer) en Shopfully zijn die flink investeren in techniek en internationale uitbreiding. Rond de overnamedeal van Reclamefolder.nl zijn geen financiële details naar buiten gebracht. Wel geeft RTL aan dat het een goede prijs heeft ontvangen, mede dankzij de consolidatie van de markt waarin Reclamefolder.nl zich bevindt.

PwC, KPMG, Corporatewise, Allen & Overy, Houthoff Buruma

Dealmakers

Bij de totstandkoming van de overname van Reclamefolder.nl waren diverse M&A-bureaus en advocatenkantoren betrokken. De Persgroep ontving M&A-advies van Guido van Aardenne en Marlies Rouwendal van PwC. De verkopende partijen werden begeleid door een team van KPMG, bestaande uit Wouter van de Bunt, Philip Akkerman, Caroline Teer en Maurits Drijfhout van Hooff. Voor juridisch advies deed De Persgroep een beroep op teams van CorporateWise (Valérie Staal, Jelle Menalda van Schouwenburg en Maaike Janssen) en Allen & Overy (Sophie Roozendaal en Aziz Bouhbouh). De aandeelhouders en oprichters van Reclamefolder.nl werden bijgestaan door Bram Caudri en Jessica den Dekker van advocatenkantoor Houthoff Buruma.

* De Persgroep Nederland ontstond in 2009 als gevolg van de overname van het Nederlandse PCM Uitgevers door het Belgische De Persgroep.

Nieuws

Meer nieuws over