Squarewise organiseert challenge voor kleine duurzame stapjes

13 september 2017 Consultancy.nl

Op maandag 11 september is de eerste editie van de Micro-Idealen Challenge van start gegaan, een initiatief van Squarewise. “In de Micro-Idealen Challenge gaat het niet om baanbrekende concepten, maar juist om de kleine dingen die medewerkers kunnen doen om een duurzame impact te creëren”, aldus het adviesbureau. Onder het motto “kleine stappen zetten voor een groter doel: een socialere en duurzamere wereld”, hebben verschillende organisaties zich aan het initiatief verbonden.

Een van de problemen die bij het realiseren van een socialere en duurzamere manier van leven komen kijken, is dat (jonge) idealisten veelal torenhoge ambities nastreven. Als hun dromen vervolgens niet realiteit worden, concluderen ze vervolgens teleurgesteld dat ze hun ambities niet hebben kunnen waarmaken. Generatie Y professionals zijn vaak te ongeduldig ten aanzien van de resultaten – ze willen ‘vandaag resultaten’ zien, niet pas morgen. Het gebrek aan concrete voortgang maakt dat deze change makers vaak ontmoedigd raken en een rem zetten op wat wel degelijk gerealiseerd kan worden.

Micro-Idealen Challenge

“Een gebrek aan idealen op kleine schaal en een overvloed aan idealen op grote schaal kan leiden tot een gevoel van moedeloosheid; het gevoel dat we in deze vastgeroeste samenleving nóóit wat kunnen bereiken. Super zonde!” stelt Squarewise, een strategisch adviesbureau met een focus op innovatie en duurzaamheid, en initiatiefnemer van de Micro-Idealen Challenge. Squarewise pitchte zijn idee aan verschillende organisaties, die elk duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, en overtuigde hun medewerkers om deel te nemen aan de Challenge. En zo zijn medewerkers van Vandebron, Circle Economy, de Ceuvel, Heroes & Friends, Nukuhiva, Plennid, Nudge, Moyee Coffee, Gispen en Squarewise eergisteren gestart met de ‘Micro-Idealen Challenge’.

VandeBron - Circle Economy - De Ceuvel - Heroes & Friends - Nukuhiva - Plennid  - Nudge - Moyee Coffee - Gispen - SquarewiseEen maand lang zetten ze kleine stappen richting een socialere en duurzamere wereld. De deelnemers kunnen elke dag punten verdienen voor tien kleine idealistische daden. Uitdagingen variëren van vegetarisch eten tot geen nieuwe spullen kopen en van minimaal een uur in de natuur doorbrengen tot een glimlach veroorzaken op het gezicht van een onbekende. Dit draagt niet enkel alleen bij aan meer duurzaamheid, maar zorgt ook voor een betere teambinding. “Het doel is dat deelnemers ervaren hoe eenvoudig het is om iets goeds te doen, ze bouwen aan hun teamband en het allerbelangrijkste: elke dag kunnen ze trots zijn op alle doelen die behaald zijn!”, aldus Squarewise. Een korte introductie van de deelnemende bedrijven:

  • VandeBron is een energiemarktplaats die zich ten doel stelt de energiemarkt eerlijker, transparanter en duurzamer te maken.
  • Circle Economy is een platform dat zich inzet voor de transitie naar een circulaire economie.
  • De Ceuvel is een broedplaats voor sociale ondernemers gericht op vernieuwende stedelijke experimenten in Europa.
  • Heroes & Friends ondersteunt bij crowdsourcing en met het versnellen van de omslag naar een directe economie.
  • Nukuhiva is een winkel die bewust kiest voor modelabels die produceren met respect voor mens en natuur.
  • Plennid is een duurzaam bureau dat zich richt op het gezamenlijk realiseren van de Sustainable Development Goals van de VN.
  • Nudge wil blijvende gedragsveranderingen realiseren bij mensen en organisaties op het gebied van klimaat, energie en sociale duurzaamheid.
  • Moyee Coffee is een duurzame koffieproducent die zich hard maakt om 50% van de koffieketen te verschuiven naar producerende landen om zo de keten eerlijker (‘fair chain’) te verdelen.
  • Gispen is een meubelfabrikant, die zich inzet voor een circulaire economie door het ontwerpen van duurzame producten en ruimten.
  • Squarewise is een duurzaam adviesbureau dat duurzaamheidstransities versnelt door mensen met kennis & ideeën te verbinden in icoonprojecten. 

“Met de Micro-Idealen Challenge willen we meer aandacht en waardering oogsten voor de kleine idealistische daden, die bij elkaar opgeteld zeker impact hebben”, besluit Squarewise.

Nieuws

Meer nieuws over