Sia Partners lanceert startup incubator en investeringstak

25 augustus 2017 Consultancy.nl

In een tijd waarin veel adviesbureaus werken aan het versterken van hun venture capital activiteiten, heeft Sia Partners de lancering van een eigen investeringsfonds aangekondigd, genaamd Studio. De eerste investering van het fonds ging naar Big Moustache, een ‘disruptor’ in de lichaamsverzorgingsbranche, die €500.000 aan groeikapitaal ontving van de incubator-arm van Sia Partners. Het adviesbureau voorziet de komende jaren sterke groei binnen de schoonheids- en cosmeticabranche. 

Een toenemend aantal prominente bedrijven onderzoekt het gebruik van accelerators en incubators als manier om te kunnen profiteren van de snelgroeiende markt voor branchevernieuwers en disruptors. Dankzij de inzet van de nieuwe geavanceerde technologie hebben deze uitdagers vaak de overhand ten opzichte van hun meer gevestigde concurrenten. Onderzoek van Boston Consulting Group laat zien dat het deel van de topbedrijven dat gebruik maakt van deze methode is toegenomen van 2% naar maar liefst 44%. Sindsdien wordt hun voorbeeld gevolgd door veel management adviesbureaus, die hun eigen vernieuwingspotentieel versterken met incubators, durfkapitaal afdelingen en start-up studio’s.

Start-up studio’s werken met grote bedrijven en netwerken samen, zodat zij start-ups kunnen voorzien van de expertise en het financieel en menselijk kapitaal die nodig zijn om succesvol de markt te kunnen betreden. Ook werken de studio’s samen met andere start-up ecosystemen op het gebied van onder meer marketing, verdienmodellen en logistiek.

Met de lancering van een eigen investeringstak met een budget van €3 miljoen, sluit Sia Partners zich aan bij het toenemende aantal adviesbureaus dat zich mengt in de start-up markt. Studio, waarvan Sia Partners de enige aandeelhouder is, zal de komende drie jaar geselecteerde start-ups bijstaan gedurende hun incubatie- en acceleratieperiode. Hierbij richt de start-up studio zich op investeringen van ongeveer €500.000, waarmee een aandeel van zo’n 25%-45% wordt verkregen in bedrijven uit diverse branches.

Sia partners - Studio

Eerste investering: Big Moustache

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Big Moustache het eerste project is dat een financiering van €500.000 heeft ontvangen van Studio. De e-commerce speler op het gebied van scheerproducten werkt op basis van abonnementen waarmee klanten maandelijks al hun scheerbenodigdheden thuis ontvangen, inclusief een breed aanbod aan innovatieve accessoires. Volgens eigen onderzoek van Sia Partners zal de e-commercemarkt voor schoonheids- en cosmeticaproducten tussen nu en 2020 een aanzienlijke groei doormaken. Indien deze voorspelling uitkomt, zal het adviesbureau een sterk rendement behalen op zijn investering. 

Met de toevoeging van de middelen en expertise van Sia Partners op het gebied van commerciële en marketingstrategie, hopen Big Moustache en Sia Partners dat het de online scheerwinkel zal lukken om de komende jaren zijn activiteiten uit te breiden binnen Europa en zijn klantenbestand te vervijfvoudigen. Ook Day One Entrepreneurs & Partners (voorheen L’Accélérateur), dat eerder al in Big Moustache investeerde, is als financier bij de deal betrokken.

Big Moustache medeoprichter Nicolas Gueugnier stelt dat de nieuwe incubator start-ups zoals Big Moustache een kans biedt gebruik te maken van de ‘multisector’ expertise van adviesbureaus als Sia Partners: “Samen zijn we van plan om onze reis als ‘referentiemerk’ voor de Franse markt voort te zetten, met een disruptief communicatie- en distributiemodel. Ook ben ik blij om de samenwerking met Day One voort te zetten.”

Matthieu Courtecuisse, oprichter en CEO van Sia Partners, vertelt dat het kantoor zich heeft toegewijd aan het investeren in nieuw ondernemerstalent, in een economie waarin start-ups binnen diverse branches nieuwe kansen creëren voor durfkapitaal projecten: “We zijn nu een aantal jaar betrokken bij enkele verschillende corporate ventures. Sia Partners is een adviesbureau met een sterke ondernemersgeest en het voelt voor ons als een natuurlijke vervolgstap binnen dit ecosysteem om ons eigen investeringsfonds op te zetten – dat zelf ook een start-up is. We investeren graag in bedrijven waar we van aanzienlijke toegevoegde waarde kunnen zijn, waar we onze expertise het beste kunnen inzetten om deze start-ups te helpen groeien.” 

Consulting incubators

Het grote aantal nieuwe incubators en accelerators in de adviesbranche zijn een duidelijk signaal voor de toegenomen prioriteit onder adviesbureaus om te investeren in innovatieve en disruptieve bedrijven. Op deze manier hopen de adviesbureaus nieuwe omzetstromen re realiseren vanuit een uiteenlopende verzameling aan markten. Zo lanceerde KPMG in 2015 zijn Ignition Centre en begon een consortium van organisaties eind 2016 Generation-E, een incubator en accelerator voor energie start-ups. In het begin van 2017 startte Capgemini een incubator om FinTechs te koppelen aan corporate investeerders. Tot slot toont recent onderzoek van Arthur D. Little aan dat organisaties steeds beter de waarde inzien van samenwerking tussen start-ups en gevestigde bedrijven.

Nieuws

Meer nieuws over