PwC richt onderzoekslabel op met overname van Optimisa Research

14 september 2017 Consultancy.nl

PwC is een nieuw wereldwijd onderzoekslabel begonnen onder de naam PwC Research. De lancering volgt op de overname van Optimisa Research. Met de nieuwe researchafdeling hoopt het Big Four-kantoor zijn adviserende aanwezigheid binnen de financiële dienstverleningssector te vergroten.

Met de overname wordt het dienstenportfolio van de adviesorganisatie van PwC – dat al aparte adviestakken omvat op het gebied van onder meer artificial intelligence, analytics, cybersecurity en FinTech – verder uitgebreid. De zakelijke dienstverleningsgigant is bezig zijn activiteiten verder te diversifiëren om tegenwicht te bieden aan zijn minder presterende auditafdeling. Deze oorspronkelijk primaire inkomstenbron voor PwC staat steeds verder onder druk, onder meer vanwege de sterke toename in regelgeving voor accountants en het verliezen van belangrijke klanten aan concurrerende Big Four-kantoren.

Het overgenomen Optimisa Research heeft een sterke en onderscheidende positie binnen de financiële dienstverleningssector en PwC hoopt hiervan gebruik te maken, om zo betere toegang te krijgen tot een belangrijke sector waarin het bureau graag verder wilt groeien. Optimisa kan bogen op meer dan 30 jaar ervaring in het begeleiden van kwantitatieve en kwalitatieve projecten. Het onderzoeksbureau – dat kantoren heeft in Belfast, Londen en Leeds – heeft een jaarlijkse omzet van zo’n £4 miljoen en biedt werk aan ongeveer 45 mensen. Alle professionals maken de overstap naar PwC, waar ze zullen samenwerken met de reeds aanwezige research-professionals.

PwC richt onderzoekslabel op met overname van Optimisa Research

Het nieuwe samengevoegde team, dat uit zo’n 100 professionals bestaat, zal verdergaan onder de naam PwC Research. Dit nieuwe label zal klanten gespecialiseerde kennis bieden binnen verschillende sectoren waaronder de retail, de nutssector, en de banken- en financiële dienstverleningssector. Het betreft dan onder meer B2B-, B2C- en ‘business-to-employee’-onderzoek, ondersteund door sterke data-analyses en PwC’s wereldwijde ervaring op het gebied van consulting. 

PwC Research zal gaan opereren vanuit Optimisa’s voormalige Waterfront Plaza hoofdkwartier in Belfast. De fusie biedt PwC’s onderzoeksafdeling ook direct een groot nationaal en internationaal bereik, dankzij de filialen in Londen en Leeds die ook onderdeel uitmaken van de overnamedeal.

Honor Mallon, partner bij PwC Noord-Ierland, legt uit waarom Optimisa wordt gezien als het geschikte beginpunt voor het nieuwe onderzoekslabel: “Het incorporeren van de uitgebreide vaardigheden van het Optimisa-team in onze bestaande werkzaamheden is essentieel voor de differentiatie van onze dienstverlening en het versnellen van groei. We leveren nu al wereldwijd onderzoek en inzichten aan PwC-klanten en deze overname zal ons vermogen vergroten om geïntegreerde kwantitatieve en kwalitatieve inzichten te bieden aan zowel B2B- als B2C-bedrijven.”

Marco Amitrano, UK Consulting Leader bij PwC, omschrijft de uitbreiding als een “significante aanvulling” voor het bedrijf, waarmee “in de komende jaren ambitieuze groeiplannen kunnen worden ondersteund”. “Daarnaast sluit de overname aan op onze strategische prioriteit om meer ‘connected insights’ te kunnen verschaffen aan onze klanten. Zij krijgen te maken met steeds complexere businesstransformatie vraagstukken en zijn op zoek naar de groeikansen die voortkomen uit de disruptie van hun branche”, voegt hij hier nog aan toe.

Nieuws

Meer nieuws over