Uitzendbureaus en detacheerders lopen op digitaal vlak achter

23 augustus 2017 Consultancy.nl

Uitzendbureaus en detacheerders in de Benelux kunnen nog belangrijke stappen zetten op het gebied van digitale volwassenheid. Dat blijkt uit een benchmarkonderzoek naar de prestaties van acht verschillende sectoren op het gebied van online, social media, online video, SEO en mobile. De recruitmentbranche scoort in het benchmarkonderzoek onder het gemiddelde.

De benchmark werd uitgevoerd door Dicitas Consulting, een adviesbureau dat zich specialiseert op het gebied van digitale transformaties. Het bureau onderzocht 150 bedrijven uit acht sectoren en ontwikkelde een speciaal model – de ‘Digital Dominance Benchmark’ – om de digitale volwassenheid van deze bedrijven te kwantificeren. Het model onderscheidt vijf categorieën: website, social media online video, SEO en apps (mobile). Aan elke categorie zijn verschillende Key Performace Indicators (KPI’s) gekoppeld. Door de scores van de vijf categorieën bij elkaar op te tellen, kwamen de onderzoekers tot een totaalscore per bedrijf en per branche.

Een van de acht onderzochte sectoren is de recruitmentbranche. Dicitas Consulting bekeek in totaal 50 uitzendbureaus en detacheerders, verspreid over elf landen: Nederland, Frankrijk, Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, de Verenigde Staten, Canada, Australië en Japan. De resultaten laten zien dat er voor de branche nog volop ruimte is om haar online aanwezigheid te verbeteren. De recruitmentsector blijkt een van de achterlopers onder de acht onderzochte sectoren. Zo blijft in Nederland en België de gemiddelde score van de uitzendbureaus en detacheerders achter bij het totale gemiddelde van alle sectoren*.

Digitalisering van uitzendbureaus en detacheerders

Nederland loopt voor

Uit het onderzoek komen duidelijke verschillen naar voren tussen Nederland en België – ons land scoort consistent beter dan onze Zuiderburen. Voor elk van de acht onderzochte sectoren geldt dat Nederlandse bedrijven beter scoren op ‘digital dominance’ dan Belgische bedrijven. Daarnaast winnen de best scorende Nederlandse bedrijven telkens van de best scorende Belgische bedrijven en zijn de slechtst scorende bedrijven uit Nederland in alle gevallen nog altijd beter dan de slechtst scorende Belgische bedrijven. Gemiddeld gezien lopen de Belgen volgens de onderzoekers zo’n drie tot vier jaar achter op de Nederlanders op het gebied van digitale volwassenheid.

Wanneer er ook andere landen in de vergelijking worden meegenomen, blijken de best scorende recruitment-bedrijven zich te bevinden in de Verenigde Staten en Japan. Binnen die landen is er echter een behoorlijk grote spreiding wat betreft de scores van de bedrijven en wanneer er wordt gekeken naar het gemiddelde van alle bedrijven, blijkt dat Nederland het beste scoort. Deze koppositie is mede te danken aan de drie best presterende recruiters in ons land: Indeed Nederland, Brunel en Monsterboard, dat sinds 9 augustus 2016 onderdeel is van Randstad Holding.

Terwijl Nederland op het gebied van recruitment gemiddeld gezien duidelijk de koploper is, ontlopen de meeste van de overige landen elkaar niet veel. Italië eindigt op de tweede plaats maar het verschil met de Verenigde Staten en Duitsland is niet groot. Nog dichter daarachter eindigen België, Frankrijk, Spanje en Canada, wederom op kleine afstand gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Australië. Van alle onderzochte landen komt Japan gemiddeld gezien als slechtste uit de bus. Naast een van de best presterende recruitmentbedrijven, blijken ook de slechtst scorende bedrijven zich in Japan te bevinden.

Vergroten digitale volwassenheid

Volgens Martin Hermsen, partner bij Dicitas Consulting, is het van groot belang dat uitzendbureaus en detacheerders hun digitale volwassenheid vergroten. Binnen de retail- en productbranche is te zien dat consumenten steeds vaker en voor steeds hogere bedragen online aankopen doen, waarbij ze zich steeds meer laten leiden door de klantbeoordelingen die online te lezen zijn. Eenzelfde ontwikkeling is volgens Hermsen gaande binnen de recruitmentsector. Kandidaten beginnen steeds vaker online aan hun zoektocht naar een nieuwe baan en hechten er dan veel waarde aan dit te doen via een partij die betrouwbaar is en kwaliteit biedt.

Digitalisering van recruitment in Europa

Hieraan gerelateerd, merkt Hermsen op dat 60% van de zoekopdrachten naar vacatures tegenwoordig via de mobiel wordt gedaan. Hij ziet dit als een belangrijke ontwikkeling en een kans voor uitzendbureaus en detacheerders om digitaal vooruitstrevend te zijn en zo in te spelen op de behoefte van de consument.

Een logische eerste stap in het vergroten van de digitale volwassenheid, zit volgens Hermsen in het professionaliseren van de digitale activiteiten van de organisatie. Dit houdt in dat eerst in kaart zal moeten worden gebracht hoe het bedrijf scoort in de vijf categorieën, waarna er plannen opgesteld kunnen worden om tot concrete resultaten te komen. Daarnaast stelt Hermsen dat het belangrijk is om voldoende te investeren in de ‘digitale capaciteiten’ van het bedrijf.

Bedrijven kunnen ook leren van best practices in andere sectoren. Binnen de retailsector zijn De Bijenkorf, H&M en Zalando bijvoorbeeld de bedrijven die het beste scoren op het gebied van ‘digital dominance’ en in de bankensector presteren ABN Amro, ING en Rabobank het beste. “Door niet alleen te kijken naar de eigen digitale prestaties binnen de sector maar ook daarbuiten, is het mogelijk om dieper inzicht te krijgen in wat nodig is om digitale investeringen succesvol te maken,” aldus Hermsen.

GerelateerdDe 80 belangrijkste uitzendorganisaties en flex intermediairs.

* De best scorende sectoren in Nederland en België zijn de bankensector en de retailbranche.

Nieuws

Meer nieuws over