VODW sneller en meer wendbaar door nieuwe strategie

15 augustus 2017 Consultancy.nl

VODW heeft de afgelopen twee jaar hard gewerkt aan het uitrollen van een nieuwe bedrijfsstrategie. In de nieuwe opzet staat klantbeleving centraal en is er daarnaast veel aandacht voor design en samenwerking met de klant. Hierdoor opereert het kantoor nu naar eigen zeggen een stuk sneller en wendbaarder. 

Marketing- en strategiebureau VODW is normaal gesproken druk met het adviseren van opdrachtgevers die hun organisatie willen transformeren, maar de afgelopen tijd is het bedrijf bezig geweest met een flinke koersverandering binnen de eigen organisatie. Het transformatietraject werd zo’n twee jaar geleden ingezet, toen het bureau merkte dat opdrachtgevers begonnen te bezuinigen op inhuur. Het werd duidelijk dat de behoefte aan een extern team dat ‘even’ een strategieplan komt schrijven sterk aan het afnemen was. Er ontstond vraag naar adviseurs die hun rol anders interpreteren en organisaties helpen om de verlangde transformatie zelf gestalte te geven.

In de oude opzet was het bij VODW de gewoonte te opereren vanuit een bedrijfskundige achtergrond. Met de koerscorrectie is het aantal disciplines waarbinnen het consultancybedrijf diensten aanbiedt uitgebreid. Zo werden creatieve professionals, datawetenschappers, marketingtechnologen en nieuwe change managers binnengehaald. Vanuit deze verschillende disciplines kan VODW nu – samen met de klant – sneller prototypes uitdenken, waarna men vervolgens ook sneller tot executie kan komen en bovendien dichter bij de opdrachtgevers komt te staan.

Om dit te bewerkstelligen moeten concepten en al bestaande diensten vaker ‘real life’ worden getest. De customer journey moet worden verbeterd en innovatie moet worden gezien als een continu proces. VODW beschikt sinds de transformatie van het bureau over complete projectteams die ingezet kunnen worden om in nauwe samenwerking met de opdrachtgever duurzame verandering te realiseren. “Klanten willen geen strategie meer, geen rapportje. Denken en doen gaat anno 2017 hand in hand. Bedrijven werken zelf steeds vaker met agile teams waarmee bedachte plannen direct in praktijk worden gebracht. Op die ontwikkeling willen wij inspelen”, licht VODW-partner Beate van Dongen-Crombags toe in gesprek met Marketing Tribune. 

VODW sneller en meer wendbaar door het uitrollen van een nieuwe strategie

Ontwerpen met de klant

Doordat er in de nieuwe opzet een stuk intensiever met de klant wordt samengewerkt, vraagt dit ook meer creativiteit van opdrachtgevers. VODW helpt hen hierbij, onder meer door ze te laten meedenken, visualiseren en prototypes te laten schetsen. Zo ontwikkelen de opdrachtgevers hun eigen toekomstige dienstverlening. Ook hierbij is klantcontact cruciaal.

“Je wilt ook dat onze opdrachtgevers en hun merken op hun beurt zelf de interactie met klanten opzoeken. Vaak doen bedrijven een beetje aan marketingstrategie en besteden de rest uit aan bureaus. Wij zeggen: Ga in de conceptfase meteen naar buiten, de straat op of je winkels in met je drie concepten en check zelf of er wat in zit. Deze werkwijze geeft nieuwe energie in grote organisaties waarvoor wij werken. Onze opdrachtgevers vinden het leuk en vooral nuttig om zelf met consumenten te praten”, aldus Van Dongen-Crombags tegenover het marketing vakblad.

Patrick Ruijs, managing partner bij VODW, vult aan: “Vroeger gold: eerst denken, dan naar de directie, dan doen. Nu geldt dat je de cyclus dichter op elkaar wilt krijgen. Dat kan je proberen door overal het hypewoord ‘agile’ op te plakken, maar wij hanteren liever de vraagvorm.” Zo moeten bedrijven zich volgens hem afvragen wat ze voor de klant willen bereiken en op welke manier. Maar ook hoe er het beste (snel) op de klantwens gereageerd kan worden. 

Wat ook is veranderd, is dat VODW niet langer uitsluitend voor de marketingafdeling van zijn opdrachtgevers werkt. Inmiddels wordt iedereen binnen de organisatie van de opdrachtgever meegenomen in het nieuwe klantdenken. Op alle afdelingen geldt dat elke verandering moet beginnen vanuit het oogpunt van het creëren van extra klantenvoordeel. VODW stelt dat deze manier van denken een duurzame werking heeft die bijdraagt aan de fitheid van een organisatie.

Samenwerking met de opdrachtgever

Eigen personeel

De transformatie bij VODW heeft ook geleid tot een aanpassing van het eigen personeelsbeleid. Sinds de nieuwe koers is er geen behoefte meer aan ‘allround marketeers’. In plaats daarvan onderscheidt VODW tegenwoordig vijf competenties: Creatie, Transformatie Management, Business Strategy, Data Science en Marketing Technology. De medewerkers van het bureau moeten nu zelf kiezen voor een bij hen passende marketing-competentie. Er wordt volgens VODW in toenemende mate belang gehecht aan creatie en technologie. De beste cases zijn volgens het bureau echter multidisciplinair, wat wordt gezien als bewijs dat de nieuwe opzet werkt. 

Ook beschikt VODW door de nieuwe koers over een studio die zich richt op design. Er worden (met name digitale) concepten en proposities uitgedacht en nieuwe prototypes uitgetekend waarmee, bijvoorbeeld, een IT-oplossing voor de klant kan worden gevisualiseerd. De studio wordt geleid door een creative director en telt daarnaast vier designers en twee industrieel ontwerpers. Al vanaf de eerste ontwerpfase voor nieuwe producten of diensten zijn zij betrokken bij een project. “Door vanuit een ontwerpers-perspectief mee te kijken versnellen ze de stap van denken naar doen.”

Hoewel de transformatie van VODW de laatste maanden grotendeels lijkt te zijn afgerond, is innovatie volgens het bureau zelf een continu proces. Het is dan ook de vraag hoe het bureau zich vanaf nu verder zal ontwikkelen. Momenteel werken er bij het marketing- en strategiespecialist tegen de 100 FTE adviseurs en ongeveer 45 medewerkers die ondersteunende werkzaamheden verrichten. Afgelopen mei startte VODW – dat enkele maanden geleden werd verkozen tot een van de beste digital en e-business consultancybureaus van Nederland – met haar Data Science Talent Program, een tweejarig programma voor jong talent op het gebied van dataverwerking.

Nieuws