Wereldwijd stijgend enthousiasme voor autonoom rijden

22 augustus 2017 Consultancy.nl

Wereldwijd is vandaag de dag 81% van de consumenten bereid extra te betalen voor een auto met autonome systemen. Daarmee neemt het enthousiasme over deze innovatie licht toe. Consumenten verwachten meer veiligheid, snelheid en tijd voor andere zaken, zo blijkt uit een recent verschenen rapport van Capgemini.

De automarkt is volop in ontwikkeling. Zo zet bijvoorbeeld de opkomst van de elektrische auto gestaag door en winnen ook autodeel-initiatieven aan populariteit. Tegen de achtergrond van deze veranderende markt bracht ICT-dienstverlener Capgemini onlangs de nieuwste editie van zijn jaarlijkse rapport over de automarkt uit, getiteld ‘Beyond the Car’. Hierin wordt gekeken naar de houding van consumenten ten aanzien van de aankoop van auto’s. Aan deze editie van het onderzoek namen meer dan 8.000 respondenten uit acht landen deel.

Het rapport besteedt speciale aandacht aan de verschillende belangrijkste trends van het moment, waaronder ook die van autonoom rijden. In het bijzonder die trend heeft een enorme potentie richting de toekomst en zal naar verwachting een enorme impact hebben op ons leven en onze mobiliteit.

De bereidheid om extra te betalen voor Autonomous Driving-features

Autonoom rijden, waarbij geautomatiseerde systemen taken overnemen van de bestuurder, verkeert momenteel in ontwikkelingsfase 3*. Dit houdt in dat met de nieuwste systemen op de markt, auto’s in de meeste wegsituaties zelfstandig kunnen rijden, waarbij de maximale snelheid 60 kilometer per uur is. De bestuurder moet nog wel zelf de controle over kunnen nemen wanneer de situatie hierom vraagt. 

Capgemini’s rapport laat een bescheiden toename zien in het enthousiasme voor dit soort autonome voertuigen: in 2015 was 79% van de consumenten bereid hier extra voor te betalen en dit jaar zijn dat er met 81% iets meer. Vooral in de opkomende markten blijkt de consument hiervoor best meer geld willen neertellen. In India is deze bereidheid met 93% het hoogst, gevolgd door Brazilië (88%) en China (86%). In de VS toont 78% interesse voor autonoom rijden, waarmee het de meeste Europese landen achter zich laat: in Italië is het ook 78%, in Duitsland 75%, in Frankrijk 74% en in de UK 61%.

De belangrijkste voordelen van autonome auto’s

De verwachtingen omtrent autonome systemen zijn vooral hoog ten aanzien van veiligheid. In totaal gaf 60% van de consumenten aan te verwachten dat autonome systemen zullen bijdragen aan veiligheid op de weg, duidend op een vertrouwen in de nieuwe technologieën. Daarnaast verwachten consumenten in een auto met autonome systemen minder stress te ervaren (51%), de bestemming sneller te bereiken (43%) en tijd te hebben voor andere zaken zoals het gezin of de mobiel (39%). 11% verwacht geen van deze voordelen te ervaren. 

Wat betreft deze verwachtingen omtrent de voordelen van autonome auto’s zijn ook significante verschillen zichtbaar tussen opkomende en volwassen markten. Algemeen gezegd, kan worden geconstateerd dat het grotere enthousiasme in opkomende markten zich ook doorvertaalt naar de verwachtingen omtrent de te behalen voordelen.

De resultaten van het onderzoek staan enigszins in contrast met de uitkomsten van een soortgelijk onderzoek dat KPMG eerder dit jaar uitvoerde. Daarin kwam naar voren dat Nederlanders nog maar matig enthousiast zijn over autonome auto’s.

* De ontwikkeling richting volledig autonoom rijden wordt vaak in vijf ontwikkelfasen of levels uitgedrukt. Level 0 ontbeert elke vorm van rijhulp; level 1 bestaat enkel uit functies als Adaptive Cruise Control en parkeerassistenten; in level 2 zorgt de auto zelf voor de acceleratie, het sturen en het remmen, maar moet de bestuurder wel zelf alert blijven voor onverwachte gebeurtenissen; vanaf level 3 kan de bestuurder op sommige momenten zijn aandacht naar andere dingen verleggen, maar moet hij of zij nog wel af en toe de controle overnemen; in level 4 kan de auto bijna alles zelf en heeft dan eigenlijk geen stuur en pedalen meer nodig, alleen bij heel slecht weer werkt de autopilot nog niet; in level 5 is er sprake van een volledig autonome auto. 

Gerelateerd: De impact van zelfrijdende auto's op first-party verzekeringen.

Nieuws

Meer nieuws over