100 sterkste merken ter wereld vergroten merkwaarde tot $3,4 biljoen

03 augustus 2017 Consultancy.nl

’s Werelds 100 sterkste merken hebben een gezamenlijke merkwaarde van $3,4 biljoen, een stijging van 133% sinds 2006, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Google, Apple en Microsoft zijn de meest waardevolle merken, met een gecombineerde waarde van boven de $580 miljard. Kleding- en fastfoodmerken zagen hun waarde sinds vorig jaar het meeste toenemen, terwijl de merkwaarde van olie- en gasbedrijven kelderde.

Het nieuwste ‘BrandZ Global Top 100 Most Valuable Brands'-rapport, gepubliceerd door marketingadviesbureaus WPP en Kantar Millward Brown, identificeert trends in de ontwikkeling van merkwaarde onder de 100 sterkste merken ter wereld. Merkwaarde wordt in het rapport gedefinieerd als “de hoeveelheid dollars die een merk bijdraagt aan de algehele waarde van een onderneming.” De waarde van ’s werelds sterkste merken is de laatste jaren explosief gestegen. Sinds 2006 nam de waarde met maar liefst 133% toe, om uit te komen op een totaal van $3,4 biljoen.

Merkwaarde van ’s werelds 100 sterkste merken

De snelle opwaardering van merken is deels het resultaat van de inzet van internet, waarmee de merken volgens Doreen Wang, Global Head bij BrandZ, een wereldwijd bereik krijgen. Ze voegt hieraan toe dat bedrijven ook “hun merkkapitaal inzetten als wereldwijde identiteit en paspoort.” Ze legt uit hoe de expansie van een merk niet langer wordt gedefinieerd door de grenzen van zijn branche, maar door de mogelijkheden van technologie. “Dus is het niet meer nodig om in eigen land een reus te zijn voordat wordt geprobeerd in het buitenland voet aan de grond te krijgen. Begin je merk met de intentie om het buitenland te veroveren en anticipeer op de benodigde infrastructuur”, aldus Wang. 

Top 25 meest waardevolle merken

In de meest recente editie van het onderzoek komt Google uit de bus als ‘s werelds meest waardevolle merk. De waarde steeg met 32% en komt daarmee uit op $229 miljard, waarmee Apple nipt is verslagen. De waarde van Apple nam juist af met 8%, waardoor deze net onder die van Google uitkomt op $228 miljard. De derde plek is voor Microsoft, dat met een 5% stijging een merkwaarde van $121 miljard bereikt. 

AT&T stijgt dankzij een 20% hogere merkwaarde twee plekken ten opzichte van een jaar geleden en eindigt daarmee op de vierde positie. Ondertussen stijgt Facebook zeven plaatsen om op plek 5 terecht te komen met een merkwaarde van $107 miljard. De zesde plaats is voor Visa, dat als merk net iets minder dan $100 miljard waard is. Amazon’s merkwaarde nam met 59% toe en daarmee stijgt het bedrijf net als Facebook zeven plaatsen, waarmee het op de zevende plek terecht komt. Verizon levert een plek in en komt op plek 8, terwijl McDonalds zijn negende positie van vorig jaar weet vast te houden. De merkwaarde van IBM nam sinds vorig jaar met 8% af en dat kost de computergigant zes plekken.

Opvallende verschuivingen in de top 25 zijn onder meer te zien bij Starbucks, dat zijn merkwaarde met 49% zag stijgen, waarmee het acht plekken stijgt op de lijst. Nike komt dit jaar nieuw de top 25 binnen dankzij een 26% toename van de merkwaarde, waardoor het sportschoenenmerk van de 28ste steeg naar de 24ste plek. De grootste waardedaling vond plaats bij Alibaba, dat 26% van de merkwaarde en vijf plaatsen op de lijst inleverde. Daardoor heeft het bedrijf inmiddels geduchte concurrentie te verduren van JD.com, dat zijn merkwaarde met 37% zag toenemen, zodat de 99ste plek in de lijst werd bereikt.

Top 25 s werelds sterkste merken

Groei per segment

Voor het onderzoek werd ook gekeken naar de veranderingen per sector als geheel en dit leverde gevarieerde resultaten op. Binnen sommige categorieën vond aanzienlijke groei plaats. Kledingmerken bijvoorbeeld, namen tussen 2015 en 2016 gemiddeld met 14% in waarde toe nadat ze gedurende het voorgaande jaar geen enkele groei beleefden. Fastfoodbedrijven zagen de merkwaarde met 11% stijgen, ten opzichte van 4% in het voorgaande jaar. Ondertussen wisten telecomaanbieders hun merkwaarde met 9% te laten stijgen, tegenover 17% in het jaar daarvoor.

Niet alle bedrijven waren echter succesvol. De autobranche zag haar totale merkwaarde het afgelopen jaar met 3% afnemen nadat er een jaar eerder sprake was van een beperkte groei van 3%. Ook de biersector heeft te maken met een afname van 3%. Dit terwijl de waarde een jaar eerder nog met 14% was toegenomen. De grootste daling vond echter plaats binnen de olie- en gassector, waar de merkwaarde 20% lager uitkomt dan een jaar geleden, mede vanwege de momenteel lage olieprijs.

Top 100 s werelds sterkste merken (per branche)

Merken met veel potentie groeien sneller

In het onderzoek werd ook gekeken naar de gehele periode tussen 2006 en 2016, om zo inzicht te krijgen in lange termijn-trends. Hiervoor identificeerden de onderzoekers 95 merken die zowel in 2006 als 2016 de top 100 wisten te bereiken. Deze merken werden vervolgens in drie groepen verdeeld: hoog, gemiddeld en laag potentieel. Uit het onderzoek blijkt dat er aanzienlijke verschillen zijn in het succes van de merkstrategieën binnen de drie groepen.

De hoog potentieel-groep zag haar totale waarde ver boven die van de groep met het gemiddelde potentieel uitstijgen, waarbij het verschil gemiddeld maar liefst 200% is. De groep met gemiddeld potentieel beleefde een beneden-gemiddelde groei van 91% gedurende de gehele periode, terwijl de lage potentieel-groep haar waarde gemiddeld met 31% zag toenemen. Volgens de onderzoekers zijn de bedrijven met hoog potentieel eerder geneigd tot het inzetten van innovaties die leiden tot verbeterde klantervaringen, en daarmee ook tot een toename van de merkwaarde.

Nieuws

Meer nieuws over