BlinkLane Consulting trekt meer internationaal talent aan

24 juli 2017 Consultancy.nl

Het van oorsprong oer-Hollandse BlinkLane Consulting weet steeds meer internationaal talent aan zich te binden. Volgens BlinkLane medeoprichter Ralph Hofman komt dit enerzijds doordat het bureau zijn portfolio aan internationale klanten en projecten ziet groeien, anderzijds doordat de markt voor top-consultancytalent in ons land tekenen van oververhitting lijkt te vertonen.

Het was 2007 toen Ralph Hofman en Han Driessen besloten hun krachten te bundelen en een eigen consultancybureau op te richten: BlinkLane Consulting was geboren. Zo’n tien jaar later kunnen de twee oprichters terugkijken op een succesverhaal – anno 2017 telt BlinkLane Consulting ongeveer veertig professionals en heeft het twee dochterbedrijven, die succesvol opereren binnen hun niche segmenten. Gladwell Academy neemt trainingen en opleidingen voor haar rekening, terwijl anyForest gespecialiseerd is in data science.

Bij BlinkLane Consulting zelf ligt de focus op het transformeren van organisaties, met een specifieke expertise in digitale transformaties. Hofman vertelt hoe BlinkLane de vraag naar hun dienstverlening in de markt heeft zien toenemen, vooral omdat het adviesbureau een van de eersten was die investeerde in deze expertise en de verdere ontwikkeling van het vakgebied. Hofman over hun ‘first-mover advantage’: “Wij waren al jaren geleden gefocust op organisatieveranderingen die we tegenwoordig onder de noemer digitale transformatie of Agile transformatie zouden scharen. Door die vroege focus hebben we onze sterktes kunnen uitbouwen en profiteren we nu van de explosieve vraag naar diensten op dit vlak.”

De markt voor top consultancytalent begint tekenen van oververhitting te vertonen

Door de sterke groei is BlinkLane in een positie beland die nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. De Nederlandse arbeidsmarkt is inmiddels meer en meer overspannen geraakt en werving van de juiste talenten wordt steeds lastiger. Data van het CBS laten zien dat er in maart 2017 ruim 184.000 vacatures openstonden in ons land, zo’n 13.000 meer dan een kwartaal eerder, de sterkste stijging van kwartaal op kwartaal in ruim tien jaar tijd. 

Terwijl ook in de adviesbranche
 het aantal vacatures aan het toenemen, is tegelijkertijd een tendens zichtbaar, waarbij management consultants steeds vaker een overstap overwegen. Het gevolg: recruitment is weer hoog op de agenda van bestuurders komen te staan, die op zoek gaan naar toptalent met de juiste combinatie van vaardigheden. Daarbij wordt vooral het vinden van mensen met enerzijds een bedrijfskundige achtergrond en daarnaast een combinatie van digitale en IT-kennis, steeds lastiger.

Terwijl BlinkLane Consulting al jaren de Nederlandse markt afspeurt naar de beste talenten, is de afgelopen maanden een extra focus ontstaan op buitenlandse collega’s. De start van die zoektocht werd volgens Hofman om te beginnen gedreven vanuit een basisbehoefte aan dergelijk talent. Tegelijkertijd sloot deze ook mooi aan bij de veranderende samenstelling van BlinkLane’s opdrachtenportefeuille en de wens naar meer diversiteit. Het adviesbureau werkt steeds vaker internationaal, waarbij veel Nederlandse klanten BlinkLane inschakelen voor ondersteuning van hun internationale vestigingen. 

Dat die succesvolle projecten de basis hebben gelegd voor hun sterke reputatie in het buitenland, blijkt uit het feit dat verschillende buitenlandse bedrijven hebben gehoord over BlinkLane’s expertise. Hofman: “We worden voor kennis en ervaring met grote Agile transformaties steeds vaker benaderd door internationale partijen.“
Quote Ralph Hofman, Partner bij BlinkLane Consulting

Waar sommige bedrijven ervoor kiezen om kleine lokale kantoren te openen of samenwerkingsverbanden aan te gaan met lokale spelers, kiest BlinkLane er volgens Hofman op dit moment bewust voor om projecten voor buitenlandse klanten te bemensen vanuit Nederland. “Vooral om regie te behouden over kwaliteit, onze cultuur te behouden en kennis uit te wisselen vanuit een centrale groep.” Deze strategie heeft gezorgd dat er een internationale impuls aan het personeelsbestand is toegevoegd. Zo zijn in korte tijd consultants begonnen met verschillende nationaliteiten: Duits, Frans, Pools, Litouws, Mexicaans en Amerikaans.

Maar als recruitment in Nederland al een uitdaging vormt met alle bovenstaande marktontwikkelingen, hoe is het dan mogelijk om zo succesvol te werven in andere markten? Pauline Beelen, die zich richt op de recruitment voor BlinkLane, vertelt: “Ook werven in het buitenland is verre van gemakkelijk”. Zij legt uit hoe BlinkLane zo agile mogelijk probeert te opereren, door bijvoorbeeld gebruik te maken van bekende job boards en door zich specifiek op groepen te richten waar een hoog interessegehalte ligt. “Zo kijken we veel naar professionals die in Nederland gestudeerd hebben en na een paar jaar werkervaring in hun geboorteland terug willen komen”, aldus Beelen. Zij legt uit hoe BlinkLane dit – door hun eigen netwerk van starters te gebruiken – relatief gemakkelijk in kaart kan brengen en daarmee hun wervingsvraag bij potentiële talenten terecht kan laten komen.

Verder is er de doelgroep die bestaat uit expats, die bereid zijn om tijdelijk naar Amsterdam te verhuizen. “Amsterdam is een van de meest populaire hoofdsteden van Europa om in te wonen, en enorm aantrekkelijk onder professionals. BlinkLane zet dit als een onderscheidende factor in voor consultants die enkele jaren in het buitenland willen wonen. “Mensen willen graag (een paar jaar) in Amsterdam werken”, geeft Beelen aan, die de komende maanden de taak heeft gekregen om nieuwe collega’s te vinden met Franse, Duitse of Spaanse ervaring.“

We hebben recent wat nieuwe internationale opdrachten gewonnen in Frankrijk, Duitsland en Zwitserland, en hierdoor heeft dit prioriteit”, vult Hofman aan. Naast het inzetten van het persoonlijk netwerk, maakt BlinkLane vooral ook gebruik van hun online netwerk. Aangezien veel markten en kanalen relatief nieuw zijn, is BlinkLane nog zoekende, erkent Beelen. “Dit is een grote verandering waarin we ook zoekend zijn naar wat wel en niet werkt.”

internationalisering van talentTerwijl de internationalisering van hun personeelsbestand in eerste instantie voortkomt uit de behoefte aan dergelijke profielen, brengt de internationale impuls ook andere voordelen met zich mee. Zo heeft dit een positief effect op de uitvoering van projecten. Het spreken van de lokale taal bijvoorbeeld, wat zorgt voor meer effectievere communicatie, maar ook een betere culturele sensitiviteit voor de lokale gebruiken. Ook wijst Hofman op de positieve effecten van meer diversiteit voor bijvoorbeeld het innovatievermogen – tal van onderzoeken wijzen uit dat meer diversiteit kan leiden tot meer innovatiekracht in een organisatie en kan zorgen voor een frissere kijk op zaken.

Aan de andere kant van de medaille kan een internationaler personeelsbestand ook voldoende uitdagingen met zich meebrengen en zijn soms interne teamveranderingen nodig. Want ook intern wordt van professionals culturele bewustwording gevraagd of bijvoorbeeld een omschakeling in de communicatie. Zo geeft Hofman aan dat binnen BlinkLane de voertaal inmiddels volledig is omgeschakeld naar Engels, iets wat volgens hem “in de praktijk erg snel gaat”. Die ontwikkeling hoort volgens hem bij de “volgende stap in het volwassenheidsniveau” van BlinkLane Consulting, dat de komende jaren de ambitie heeft om verder te groeien. 

“We zijn continu op zoek naar talentvolle mensen om ons team te versterken”, geeft Hofman aan, terwijl hij benadrukt dat het “niet alleen gaat om groei in volume, maar vooral ook om kwalitatieve groei”. De BlinkLane medeoprichter besluit: “De internationalisering van talent is voor ons een geweldig leuke ontwikkeling en een nieuwe impuls voor verdere groei.”

Nieuws

Meer nieuws over