Lucas van Manen als partner toegetreden tot Qhuba

21 juli 2017 Consultancy.nl

Qhuba heeft een nieuwe partner aan zich weten te binden. Lucas van Manen, de oprichter van HeliPlan en ervaren Lean-consultant, heeft zich bij het bureau aangesloten. Hij gaat zich in zijn nieuwe functie richten op het begeleiden van de klanten van Qhuba bij complexe Lean-trajecten. 

Lucas van Manen is een ervaren professional en ondernemer. In 2001 stond hij aan de wieg van HeliPlan, een openbaar landingsplatform voor helikoptervluchten bij het Prins Clausplein in Den Haag. Voor Van Manen was het een jongensdroom die uitkwam, maar de oprichting en het realiseren van het platform waren wel een behoorlijke uitdaging, vertelt hij. “Het project is een bijzonder leerzame ervaring geweest, omdat je leert onderhandelen met overheden, burgers en wethouders. Je krijgt te maken met schuivende panelen en dat vergt improvisatie- en doorzettingsvermogen.” 

Voor (en geruime tijd nadat) hij HeliPlan oprichtte werkte Van Manen voor Atos Origin. Bij de ICT-dienstverlener bekleedde hij verschillende rollen op het gebied van projectmanagement, consultancy en compliancy. Hij werkte voor aansprekende opdrachtgevers, ministeries, gemeenten en (beursgenoteerde) ondernemingen, zoals Shell Information Technology International, de NAM en Akzo Nobel. Voor zijn tijd bij Atos Origin, waar hij in 1997 startte, werkte Van Manen twee jaar voor Philips Corporate IT als IT Infrastructure Engineer, Consultant en Project Manager. 

Lucas van Manen als partner toegetreden tot Qhuba

Van Manen heeft in zijn loopbaan veel ervaring en kennis opgebouwd op het gebied van Lean. Hij heeft een groot aantal cursussen en trainingen gericht op Lean en projectmanagement gevolgd, en de verbeterfilosofie met succes in de praktijk toegepast bij verschillende opdrachtgevers. Ook heeft hij op basis van zijn ervaring en diepgaande kennis een ‘brug weten te slaan’ tussen de werelden van projectmanagers en de ‘Lean-adepten’ met zijn eigen methodiek ‘Lean Project Management’. 

Qhuba

Onlangs heeft Van Manen zich als partner aangesloten bij Qhuba. Het management consultancybureau dat zich richt op het begeleiden van digitale transformaties en adviseren over alle bestuurlijke, veranderkundige en technologische vraagstukken die daarbij komen kijken, is zich de afgelopen jaren steeds meer bezig gaan houden met Lean. Van Manen gaat zich als nieuwe partner richten op het verder uitbouwen van de dienstverlening op Lean gebied van Qhuba, die onder meer verschillende Lean Six Sigma trainingen aanbiedt.

Wouter Hasekamp, Director van Qhuba, is verheugd met de keuze van Van Manen om zich bij Qhuba aan te sluiten. “Met de komst van Van Manen is Qhuba er opnieuw in geslaagd een topper als partner aan zich te binden. Lucas is een zeer ervaren, gedreven en stevige begeleider van programma’s en projecten die gepokt en gemazeld is in de wereld van Lean Project Management.”

Van Manen vertelt zelf over zijn keuze om zich aan te sluiten bij Qhuba: “Ik ken Wouter Hasekamp al meer dan tien jaar. Bij de oprichting van Qhuba spraken we al eens over een mogelijke samenwerking, maar toen was Lean Management voor Qhuba nog geen speerpunt. Omdat we elkaar goed kennen, kwamen we snel tot overeenstemming.” Volgens hem is het momentum voor Lean-trainingen nu heel duidelijk aanwezig. “Ik zie veel mogelijkheden om onze klanten nog beter en op maat te bedienen.”

Valkuilen van Lean, Scrum en Agile

Ondanks zijn focus en expertise op het vlak van Lean en Project Management is Van Manen zich ook bewust van de valkuilen van populaire concepten als Lean, Agile en Scrum. Deze methodes kunnen niet alle problemen oplossen waar organisaties mee kampen en het verschilt per situatie of de toepassing van Lean, Agile of Scrum geschikt is. Van Manen geeft een eenvoudig voorbeeld. “Als je voor de Noord-Zuidverbinding een tunnel gaat bouwen, moet je voordat je gaat boren wel precies weten waar je uit komt. Een van de principes van Scrum is nu juist om niet alles op voorhand helemaal uit te denken en te tekenen. Bovendien houdt de methodiek beperkt rekening met het managen van opdrachtgevers en bijvoorbeeld de sales-kant.” 

Quote Lucas van Manen, Partner bij Qhuba

Lean is dan geschikter volgens Van Manen. De Lean-filosofie is meer algemeen gericht op het elimineren en vermijden van verspillingen in een lopend proces. “Dan maakt het niet uit of je auto’s produceert, burgers optimaal wilt bedienen, of een juridische dienst verleent.” Waar traditionele projectmanagementmethodes vaak leiden tot een overschot aan documentatie, richt Lean zich er juist op om deze terug te brengen. Bijvoorbeeld door het gebruik van visualisaties in plaats van tekst. 

Maar Van Manen constateert bij de toepassing van Lean in de praktijk eveneens verschillende valkuilen. “Zo verzuimen veel ondernemingen om de klant mee te nemen op hun ‘journey’. De managers richten zich teveel op de processen en ondertussen verandert de wens van de klant.” Een tweede valkuil is volgens hem gebrekkige communicatie. “De mensen op de werkvloer moet je heel duidelijk vertellen wat de achtergrond van Lean is. Ik noem dat de ‘zingeving op de werkvloer’. De manager moet zijn mensen enthousiast maken, het vlammetje ontsteken waardoor ze zelf met Lean aan de slag willen.”

Een derde valkuil is dat ondernemingen zich wel realiseren dat ze iets met Lean moeten gaan doen, maar dat de trein op enig moment stilvalt. “Er lopen op de werkvloer weliswaar Green en zelfs Black belts rond, maar het management is vaak onvoldoende aangesloten. Dit verklaart waarom de Lean Leadership-programma’s steeds vaker worden aangeboden. De traditionele manier van leidinggeven voldoet namelijk niet meer als je voor Lean gaat”, aldus Van Manen.

Van Manen concludeert: “Lean is geen hype, geen rocket science en ook geen rigide methodiek. Als iemand met een verbetering komt voor de methode, is dat juist goed. Deze flexibiliteit is inherent aan Lean. Het gaat erom dat ondernemingen met de markt kunnen meebewegen, en ook leveranciers en andere stakeholders betrekken bij de principes die gericht zijn op het realiseren van meerwaarde binnen het ecosysteem van de organisatie. Uiteindelijk gaat Lean om stakeholder value en niet primair om shareholder value.”

Nieuws

Meer nieuws over