CGI helpt TSN Thuiszorg met digitale transformatie en IT-beheer

19 juli 2017 Consultancy.nl

TSN Thuiszorg, met 54 locaties een van de grootste zorginstellingen van ons land, is begonnen aan een groot IT-transformatieprogramma. De transitie, die in september van het afgelopen jaar begon, wordt begeleid door CGI, Nedap en AFAS. De eerste resultaten zijn positief – de wijkverpleging en intramurale zorg is effectiever ingericht en zorgverleners kunnen meer aandacht besteden aan cliënten.

Het bestuur van TSN Thuiszorg, een in 2001 in Twente opgerichte zorginstelling die de zorg met behulp van kleine zelfstandige teams organiseert in de buurt van de cliënt, besloot recentelijk over te gaan tot een vernieuwing van haar technologische infrastructuur. De zet moet ervoor zorgen dat de IT-afdelingen beter zijn uitgerust om de activiteiten binnen de organisatie te ondersteunen. Bovendien wil TSN Thuiszorg door te vernieuwen de kosten op het gebied van IT verminderen door de ‘total costs of ownership’ (TCO) naar beneden te brengen. 

Naast de ICT-uitdagingen, staat TSN Thuiszorg ook voor uitdagingen vanuit de markt. Zo wonen ouderen steeds langer thuis en is men in staat steeds meer (soorten) zorg bij de mensen thuis te leveren. Hiermee neemt de complexiteit van de thuiszorgbehoefte toe. Een efficiënter proces en nieuw systeem moeten TSN in staat stellen beter op deze uitdagingen in te spelen.

Digitale transformatie

Om erachter te komen hoe de infrastructuur van TSN Thuiszorg kan worden verbeterd, schakelde de zorginstelling de hulp van CGI in. De IT-dienstverlener heeft daarop een advies uitgebracht waarin de inrichting van een compleet nieuw systeem- en applicatielandschap en de implementatie en het beheer daarvan uiteen worden gezet. Een centraal aspect van het advies dat CGI geeft, is om zogenaamde ‘one-stop shops’ te creëren. Via deze one-stop shops kan een volledige ICT-oplossing worden aangeboden, inclusief een cloud-platform voor de zorg. Dit moet volgens de adviseurs garanderen dat de IT-processen volledig zijn geïntegreerd met andere bedrijfsonderdelen, dat risico’s worden geminimaliseerd en dat de uitgaven aan IT-beheer zo efficiënt mogelijk verlopen.

CGI helpt TSN Thuiszorg met digitale transformatie en IT-beheer

Het vernieuwingstraject begon in september 2016 en in een periode van drie maanden tijd is in samenwerking met softwareleveranciers Nedap en AFAS de verouderde systeem- en applicatie-infrastructuur vervangen. “Door TSN te ontzorgen in de digitale transitie, kon zij zich blijven richten op haar core business”, stelt Dirk de Groot, general manager CGI Nederland. 

Eerste resultaten zichtbaar

Inmiddels zijn de eerste resultaten van de operatie zichtbaar en die stemmen positief. Sinds het begin van dit jaar hebben meer dan 1.600 verpleegkundigen en verzorgenden de beschikking over een tablet dat is voorzien van diverse zorgapps, zodat deze medewerkers altijd toegang hebben tot de juiste informatie en gerichter kunnen inspelen op de zorgvraag vanuit hun klantenbestand. Ze kunnen bijvoorbeeld terwijl ze bij een cliënt over de vloer zijn, diens dossiers raadplegen en aanpassen. Daarnaast is het nu een stuk eenvoudiger geworden om informatie te delen en om te communiceren met collega’s of andere zorginstellingen. 

Ook de kantoormedewerkers die verantwoordelijk zijn voor het leveren van ondersteunende diensten zijn gebaat bij de digitale transitie. Zij maken sindsdien gebruik van een moderne netwerkomgeving met Microsoft Office 365 die is gebaseerd op de virtuele werkplekdienstverlening van CGI, waarmee ze in staat worden gesteld veilig te telewerken vanaf elke plek en met behulp van het device naar eigen voorkeur. De toepassingen en hardware die gedurende het vernieuwingstraject werden geleverd, hebben ertoe geleid dat de zorgverleners nu deels digitaal werken en dit komt de efficiëntie en veiligheid van het werk ten goede. Ook merkt De Groot op dat het traject ervoor heeft gezorgd dat de IT-kosten nu voorspelbaar en schaalbaar zijn.

Beheer en onderhoud

Sinds 1 januari van dit jaar bevindt het project zich in de beheer- en onderhoudsfase. Ook hiervoor heeft TSN Thuiszorg de hulp ingeschakeld van CGI. Het hiervoor afgesloten contract heeft een minimale looptijd van drie jaar en maakt CGI verantwoordelijk voor de koppeling en het beheer van alle software, systemen en toepassingen van de verschillende leveranciers.

Nieuws