School of BBT omarmt Lean werken met begeleiding van Morgens

17 juli 2017 Consultancy.nl

Organisatieadviesbureau Morgens heeft de School of Business, Building & Technology (BBT) van hogeschool Saxion begeleid gedurende een Lean transformatie. Enkele leidinggevenden van de School of BBT vertellen over hun ervaringen gedurende het traject. 

De School of Business, Building & Technology (BBT) maakt onderdeel uit van Saxion, een school voor hoger beroepsonderwijs met vestigingen in Apeldoorn, Deventer en Enschede. De School of BBT biedt HBO-opleidingen aan die zich bevinden op het snijvlak van ondernemerschap, bouw, management en techniek. De afgelopen periode kampten de docenten met een hoge werkdruk en hadden ze het gevoel dat ze efficiënter moesten kunnen werken. Om die reden besloot de school om adviesbureau Morgens in te schakelen, die een Lean-transformatie in gang zette om een efficiëntieslag te maken in de organisatie van de school.

Terwijl het traject aanvankelijk werd gestart om de werkdruk en inefficiëntie terug te dringen, bleek het Lean traject ook op andere vlakken waardevol voor de organisatie. Suzan Beuvink-Veldhuis, Manager School of BBT vertelt: “Gaandeweg kwamen we er achter dat het traject ons meer kon brengen, waaronder het hebben van een goed gesprek, over de kwaliteit van het onderwijs en over de student.” In het kader van het Lean traject ging het bestuur van de school open gesprekken aan met zijn werknemers over de richting van de organisatie. Raimond Bartelink, Director School of BBT: “Dat hebben we vooral gedaan omdat we focus willen aanbrengen en willen kijken wat nou eigenlijk het beste zou passen binnen onze organisatie.” 

True North

Onder begeleiding van Morgens – dat veel ervaring heeft met het ondersteunen van organisatietransities bij klanten in onder meer de zorg, overheid en zakelijke dienstverlening – startte men op basis van de uitkomst van deze eerste gesprekken met het bepalen van de ‘True North’ van de School of BBT. Met True North wordt binnen Lean-organisaties verwezen naar een punt op de horizon of doel dat gedragen wordt door alle medewerkers en hen voorziet van een richting. 

School of BBT omarmt Lean werken met ondersteuning van Morgens

Voor de School of BBT werd de True North gedefinieerd als ‘student en maatschappij’. “Die True North hebben wij vervat in een piramide en in die piramide zie je heel duidelijk dat alles wat wij doen moet bijdragen aan de ontwikkeling van de student maar ook impact moet hebben op de maatschappij”, aldus Beuvink-Veldhuis. Janet Tabak-Vochteloo, Teamleider Bouwtechnische Bedrijfskunde en hoofddocent, toont zich enthousiast over de aanpak: “Sinds we met Lean bezig zijn, merk ik dat we veel meer de focus hebben op wat er nou toe doet. Daarmee spoor je eerder achterstand op en kun je sneller bijsturen.”

Begeleiding

Over de begeleiding van Morgens zijn de School of BBT-medewerkers goed te spreken. Bartelink wijst erop dat echte verandering niet van de ene op de andere dag wordt gerealiseerd, en “dan is het goed om een bureau als Morgens in de arm te nemen die de kaders uitzet, heel duidelijk stuurt van “hé dit zou je nog anders kunnen doen” en dat maakt het tot een hele prettige samenwerking.” Ook is hij te spreken over de helderheid die het bureau voor aanvang verschafte ten aanzien van de in te zetten tools en de mogelijke opbrengst hiervan. 

Beuvink-Veldhuis prijst ten slotte nog de manier waarop Morgens samen met de School of BBT de transitie heeft opgepakt: “Zij zien het ook echt als een gezamenlijk verandertraject waarin we echt gezamenlijk optrekken en zo heb ik dat tot de dag van vandaag ook ervaren.”

Eerder dit jaar hielp Morgens ook cadeauaanbieder GiftForYou met een lean en continu verbeteren traject.

Nieuws