Capgemini rolt wereldwijd MVO project MoveFifty uit voor goede doel

07 juli 2017 Consultancy.nl

Capgemini heeft MoveFifty gelanceerd. Het wereldwijde project stelt medewerkers van de zakelijke dienstverlener in staat om geld in te zamelen voor drie op educatie gerichte goede doelen door te sporten en gebruik te maken van social media.

Capgemini bestaat in 2017 vijftig jaar en een van de manieren waarop dit wordt gevierd is met de lancering van MoveFifty. MoveFifty is een initiatief waarmee medewerkers van het bureau de mogelijkheid krijgen om gezamenlijk geld in te zamelen voor het goede doel. Alle ruim 190.000 werknemers in de meer dan 40 landen waar Capgemini en Capgemini Consulting actief is, kunnen tot en met oktober van dit jaar op twee manieren geld bijeenbrengen. Ten eerste kunnen ze geld ophalen door deel te nemen aan sportieve activiteiten en ten tweede door te posten op social media. Het adviesbedrijf ziet het initiatief als een ideale manier om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te combineren met een actief personeelsbeleid waarin werknemers worden gestimuleerd om te bewegen. 

Gesponsorde kilometers en tweets

Voor elke kilometer die door de medewerkers wandelend, fietsend, hardlopend of zwemmend wordt afgelegd, betaalt Capgemini hen één euro om te doneren. Op deze manier kan een bedrag van maximaal €100.000 bijeen worden gebracht. De afgelegde afstanden kunnen worden bijgehouden in de ‘KM for Change’-app, die speciaal is ontwikkeld om dit soort sponsorprojecten te accommoderen. Op het moment van schrijven was er al ruim 67.500 kilometer afgelegd door de professionals van de ICT-Consultancy, waarvan ruim 1.500 kilometer door de medewerkers van Capgemini Nederland.

Capgemini zamelt geld in voor educatieprojecten met MoveFifty

Via social media kunnen Capgemini-werknemers nog eens €50.000 bijeenbrengen. Om dit te bewerkstelligen moeten ze voor het einde van oktober gezamenlijk in totaal minimaal 200.000 keer een post met de hashtag #Capgemini50 hebben geplaatst op Instagram, Facebook of Twitter. Tot nu toe zijn er meer dan 12.000 posts geplaatst met #Capgemini50. 

Christine Hodgson, verantwoordelijk voor Corporate & Social Responsibility bij Capgemini Group, geeft toelichting op het project: “In de afgelopen vijf decennia is Capgemini altijd een organisatie in beweging geweest. Daarom past het MoveFifty initiatief goed bij het bedrijf en onze medewerkers. Ook een aantal van onze kernwaarden, zoals plezier, teamspirit en vrijheid, komen terug in MoveFifty, dus ik verwacht dat mijn collega’s deze uitdaging de komende maanden met enthousiasme zullen oppakken.”

Goede doelen

De medewerkers mogen zelf bepalen aan welke van de drie geselecteerde liefdadigheidsinstellingen zij het door hen verzamelde geld willen schenken. De drie geselecteerde goede doelen zijn Ciudad Quetzel, Enlight en Cap Sur Le Code.

Ciudad Quetzel is vernoemd naar de gemeenschap waar het project zich voor inzet. Binnen deze gemeenschap in Guatemala werkt de organisatie aan het opzetten van een basisinfrastructuur voor schoolkinderen. Het schooltje van deze gemeenschap werd in 2014 verwoest door zware regenval en daarop besloten Capgemini-medewerkers geld in te zamelen. In negen maanden werd €67.000 bijeengebracht waarmee een nieuwe school met vier lokalen kon worden gebouwd en ingericht. Ook na de voltooiing van de school bleef Ciudad Quetzal actief in de gemeenschap, zo werken de vrijwilligers er dit jaar aan twee nieuwe projecten die alle kinderen in de gemeenschap kans moeten bieden om naar school te gaan.

Het tweede goede doel dat wordt gesteund met de actie is Enlight, dat zich in India inzet voor meisjes die worden geboren in achtergestelde gezinnen. De organisatie wil deze kansarme meisjes meer perspectief bieden op een mooie toekomst door hen toegang te verschaffen tot kwalitatief hoogstaand onderwijs. De concrete doelstelling hierbij is dat ieder meisje op zijn minst tien schooljaren afrondt.

En ten slotte ondersteunt het initiatief nog Cap Sur Le Code. Dit Franse project, dat in juni 2016 werd gelanceerd, is ook mede ontwikkeld door Capgemini (samen met Cantine Numèrique en CCP Nantes) en is erop gericht kinderen tussen de leeftijd van acht en veertien jaar op een leuke manier kennis te laten maken met coderen en technologie.

Eerdere liefdadigheidsprojecten

Capgemini ondersteunt vanuit zijn MVO-beleid al langer verschillende liefdadigheidsinstellingen. Zo is de ICT-adviseur op mondiaal niveau betrokken bij een aantal grote initiatieven, waaronder Stichting Naandi uit India, die zich richt op de bestrijding van armoede, en MicroWorld, een internationale organisatie die microkredieten verstrekt. Ook steunt het bedrijf vele lokale initiatieven, waaronder het Britse Business in the Community, dat zich inzet voor een duurzame planeet, en het Italiaanse Rode Kruis, waarmee Capgemini een prijswinnende EHBO-cursus ontwikkelde. 

Capgemini moedigt bovendien zijn medewerkers aan om zich in te zetten voor goede doelen die ze een warm hart toedragen, waarbij de focus vooral ligt op educatie, belangrijke vaardigheden voor de toekomst en sociale participatie. Om dit te stimuleren heeft het bedrijf een wereldwijde beloningsregeling voor zijn medewerkers in het leven geroepen. De ‘Global Community Engagement Awards’ bestaan om erkenning te geven aan medewerkers die het voortouw nemen bij op betrokkenheid gerichte gemeenschapsinitiatieven en daarmee anderen inspireren mee te denken over maatschappelijke kwesties. 

Nieuws

Meer nieuws over