Digitaal B2B specialist Jelba opent kantoor in België

04 juli 2017 Consultancy.nl

Jelba, een bureau gespecialiseerd in digitale strategie en uitvoering, heeft twee jaar na de oprichting zijn vleugels uitgeslagen naar België. Jeroen Smolders, sinds 2015 aangesloten bij Jelba, en Niels Theunissen, sinds februari 2017 aangesloten, hebben de taak gekregen het nieuwe kantoor te gaan leiden in samenwerking met de oprichters. Smolders en Theunissen zijn allebei afkomstig uit België.

In de zomer van 2015 sloegen Arwen Obermeyer en Bart Strijker de handen ineen en besloten voet te zetten in de adviesbranche. Met hun adviesbureau Jelba hadden ze de overtuiging een “verfrissend businessmodel” in de branche te kunnen introduceren. Een van de manieren waarop Jelba zich onderscheidt is door hun verdienmodel op basis van een variabele vergoeding van circa 80% – "het fenomeen uurtje factuurtje heeft bij ons plaatsgemaakt voor afrekenen op resultaat”, liet Strijker destijds weten.

Sterke groei

Het adviesbureau uit Utrecht heeft sinds de oprichting een sterke groei weten door te maken en telt inmiddels 18 professionals. “Ons businessmodel voelde vanaf de eerste dag voor ons als vanzelfsprekend. Nu terugkijkend was dit een schot in de roos. Onze duidelijke focus op de B2B markt en vanaf dag één het bedrijf en de werkmethodiek afstemmen op ons businessmodel is een belangrijke USP; wij kennen de producten van onze klanten, wij begrijpen de dynamiek van de markt en kennen alle stakeholders”, geeft Obermeyer aan.

Digitaal B2B specialist Jelba opent kantoor in Belgie

Jelba is gespecialiseerd in digitale transformatie om de verkoopresultaten van B2B bedrijven te stimuleren. Dit heeft impact op zowel interne- als externe processen. Het formuleren van een digitale groeistrategie gebaseerd op harde data en bewezen formules slaat volgens Strijker aan bij B2B bedrijven binnen de bouw, industrie, transport en logistiek. Het daadwerkelijk ook uitvoeren van de digitale strategie door de inzet van B2B e-commerce, B2B leadgeneratie, B2B marketing, software en sales optimalisatie in combinatie met een variabele vergoeding is “een propositie dit tot op heden nog niet gelukt is door menig bedrijf”, aldus Strijker.

Het besluit om nu ook in België een kantoor te openen betekent volgens de oprichters niet dat ze weer van voren af aan moeten beginnen. Binnen hun portefeuille bevinden zich ook steeds meer Belgische B2B bedrijven. “Vrij snel constateerden wij dat veel aanvragen en transacties van professionele inkopers uit België kwamen. Ruim anderhalf jaar geleden zijn wij hier dan ook direct op ingesprongen door het werven van Belgisch talent. Inmiddels hebben wij meerdere klanten in België en gaan onze vaste Vlaamse medewerkers nu vanuit ons kantoor in België de klanten bedienen”, licht Strijker toe.

Jeroen Smolders en Niels Theunissen, sinds begin dit jaar beiden onderdeel van de vaste kern van Jelba, gaan het kantoor in België runnen en volgens de Jelba-principes voor digitale strategie, online marketing en development in het B2B domein verder uitbouwen. Zowel Smolders als Theunissen hebben beiden een opleiding in Marketing en International Business afgerond en zullen zich in hun nieuwe rol bij Jelba gaan richten op het vergroten van het online succes van Jelba’s opdrachtgevers. 

Volgende stap

De twee marketeers en co-country leads kijken vol vertrouwen vooruit. “Wij hebben inmiddels bekendheid in de B2B markten via onze bestaande klanten. Wij zijn klaar voor de volgende stap en zien de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.” Met een knipoog voegen ze toe: “Aan uurtje factuurtje hebben ze ook een hekel in België dus dat past goed.” 

Jeroen Smolders en Niels Theunissen - Jelba

De trend richting minder uurtje-factuurtje modellen is ook in de management consulting branche in toenemende mate zichtbaar. Zo stapte begin dit jaar bijvoorbeeld Berenschot, een van de grootste adviesbureaus van ons land, uit de belangengroep voor organisatieadviesbureaus, aangezien het bureau steeds meer afstand neemt van traditionele tarifering. Binnen het interim management domein wordt niet of nauwelijks met uitsluitend resultaatfees gewerkt en zijn vaste vergoedingen duidelijk de norm.

Nieuwe tariefstructuren

Toch zullen traditionele modellen de komende jaren naar verwachting steeds vaker plaatsmaken voor nieuwe tariefstructuren, gezien de steeds hogere druk op de tarieven en ook gezien de aanhoudende golf van nieuwe ZZP’ers in de markt van de afgelopen jaren, die een bedreiging kunnen vormen.

De focusgebieden waar Jelba België zich op zal gaan richten zijn gelijk aan die in Nederland, met een nadruk op B2B partijen. Zo behoren tot de klantenkring in Nederland onder meer Tricorp, Dormer Pramet, Leering Hengelo, ProFit Gatzagen, Van Hooff Intern Transport, SlijpExpert, BOSO, Cellro en Industriële Aanhangers.

De Nederlandse en Belgische markt zullen volgens Obermeyer synergiën laten zien. Ze stelt: “Veel Nederlandse klanten bedienen de Belgische markt”, om daar snel aan toe te voegen: ... “maar er zijn ook veel Belgische fabrikanten met de meest geweldige producten die ook nationaal en internationaal willen groeien.”

Nieuws

Meer nieuws over