Casper van Hoorn en Mark Kahmann over het traineeship van Bvolve

07 juli 2017 Consultancy.nl

Casper van Hoorn en Mark Kahmann zijn beide trainees in het Young Professional Programma van Bvolve. De twee Young Professionals vertellen gepassioneerd over werken voor het consultancybureau en hun ervaringen tot nu toe.

In oktober start de eerstvolgende editie van het Young Professional Programma (YPP) van Bvolve. Het Amersfoortse IT-consultancybureau, dat is voortgekomen uit ICT-dienstverlener BiZZdesign, biedt dit ontwikkelingsprogramma al bijna tien jaar aan jonge talenten aan. Het programma heeft een looptijd van een jaar en maakt gebruik van opleiding, coaching en training om afgestudeerden klaar te stomen voor het werk als consultant op het gebied van digitale business transformatie. Deelnemers krijgen onder meer vaardigheden aangeleerd die zij nodig hebben om te functioneren als adviseurs en doen praktijkervaring op bij verschillende klanten van Bvolve. 

Om meer te weten te komen over het programma en jonge talenten die overwegen te solliciteren een kijkje in de keuken van het YPP te geven, ging Consultancy.nl in gesprek met twee deelnemers van het huidige programma – Casper van Hoorn en Mark Kahmann zijn beiden in oktober 2016 gestart met het traineeship.

Ik was op zoek naar een baan met een bijpassend ontwikkeltraject.  Dat is precies wat ik bij Bvolve vond

Keuze voor Bvolve

Gevraagd naar waarom Van Hoorn en Kahmann hebben gekozen voor het YPP van Bvolve, noemen de twee trainees meerdere aspecten. Een belangrijk onderdeel van de keuze voor Bvolve was voor beide talenten het uitgebreide opleidingsprogramma. “Van Bvolve krijgen we een enorme hoeveelheid opleidingen. Bijna elke vrijdag komen we terug van onze opdrachten om een cursus te volgen”, vertelt Kahmann. Van Hoorn voegt toe: “Er wordt heel veel geïnvesteerd in een goed trainingsprogramma, met zowel inhoud (IT, Enterprise Architectuur, Procesmanagement, Agile) als aandacht voor ontwikkeling als persoon (didactische vaardigheden, presentatievaardigheden, ontwikkeldoelen).” Als onderdeel van het programma behalen de deelnemers verschillende certificaten, waaronder Lean, Scrum, Prince 2, ArchiMate en TOGAF.

Een ander belangrijk aspect is de cultuur bij het bureau. Volgens Van Hoorn is er “veel ruimte voor ondernemerschap” ook in het eerste jaar dat een Young Professional voor Bvolve werkt. “Ik kwam een training tegen over een onderwerp waar we als Bvolve nog niet veel mee deden en vond dat we dat meer zouden moeten doen. Na het intern getoetst te hebben kon ik de driedaagse training gaan volgen en kan ik deze kennis weer overdragen op mijn collega’s.” Kahmann vult aan: “Bvolve is pas kort geleden afgesplitst van BiZZdesign. Mijn Young Professional Programma is het eerste jaar dat nooit voor het moederbedrijf gewerkt heeft. Dit betekent dat er nog van alles geregeld moest worden, maar vooral ook dat er van alles te regelen valt. Zo zijn we direct vanaf het begin betrokken geweest bij het ontwikkelen en richting bepalen van de organisatie.” 

Als laatste aspect noemt Kahmann de mensen die bij het bureau werken. “De foto’s op de website en de eerste gesprekken gaven mij een goed beeld van de mensen met wie ik zou gaan werken. Met mijn Young Professional groep hebben we een hechte band en spreken we ook buiten werktijden af. Ook met de andere collega’s had ik gelijk een goede klik.”

Soort opdrachten

Beide jonge consultants hebben inmiddels een aantal verschillende opdrachten achter de rug. De looptijd van de opdrachten varieert, met soms langere opdrachten en soms korte opdrachten voor klanten. Van Hoorn geeft als voorbeeld: “Zo ben ik gevraagd om bij een samenwerkingsprogramma van een aantal grote overheidsorganisaties een overzicht te maken van de geplande projecten en de werkomvang daarvan. Daarvoor had ik slechts een week de tijd, maar door een relatief simpel maar visueel sterk en doorklikbaar overzicht te maken lukte het toch om de stakeholders te enthousiasmeren. Het is heel erg leuk om op die manier mensen enthousiast te maken en iets op te leveren waarvan ze niet wisten dat ze het nodig hadden, maar uiteindelijk erg veel gebruiken.” 

Met mijn Young Professional groep hebben we een hechte band en spreken we ook buiten werktijden af

Kahmann merkt op dat je na een aantal opdrachten samen met andere consultants al snel de verantwoordelijkheid krijgt om alleen op opdracht te gaan. “Heel leuk dat je zoveel verantwoordelijkheid krijgt. Soms is het ook best pittig omdat je behoorlijk in het diepe wordt gegooid maar hierdoor leer je ook heel snel. Gelukkig word ik ondersteund door een ervaren consultant en kan ik altijd bij collega’s terecht voor specifieke vragen.” Zijn eerste solo-opdracht was bij een grote onderwijsinstelling en was gericht op het inrichten van de enterprise architectuur. De klant was zo tevreden over zijn werk dat zij zijn opdracht hebben verlengd en er inmiddels zelfs een andere instelling bij hem heeft aangeklopt voor hulp. 

Van Hoorn werd zelf verrast door de mogelijkheid om trainingen te geven, nadat je zelf een training hebt gevolgd: “Één van de dingen die ik van tevoren niet had verwacht is dat ik het zelf geven van trainingen zo leuk zou vinden. Het is een erg fijne afwisseling met andere dagelijkse werkzaamheden bij de opdrachten.”

Lessen en ontwikkeling

Naast het ontwikkelprogramma worden de Young Professionals gecoacht door een ervaren consultant. Via gesprekken met een peoplemanager en een intervisiegroep wordt er volgens Kahmann ook veel aandacht besteedt aan de persoonlijke ontwikkeling van trainees. Een van de belangrijkste lessen die hij heeft geleerd is “dat je mensen beter kunt helpen door grenzen te stellen”, vertelt hij. “Toen ik binnenkwam was ik geneigd om alles zelf te willen verbeteren of om harder te gaan werken als iets niet haalbaar leek. Nu weet ik dat je door duidelijk te zijn tegen collega’s en klanten je zowel verwachtingen als kwaliteit beter kunt managen”, aldus Kahmann. 

Van Hoorn vertelt dat hij beter heeft leren presteren, geleerd heeft hoe je kennis overdraagt aan anderen en hoe je je als adviseur opstelt binnen een organisatie. “Ik heb duidelijk ervaren wat de meerwaarde is van een externe adviseur zijn bij klanten en hoe je daar het best gebruik van maakt om de door de opdrachtgever gewenste resultaten te behalen. Daarnaast heb ik natuurlijk inhoudelijk veel geleerd over hoe je processen, informatiesystemen en applicaties modelleert en hoe je vervolgens met behulp van die modellen de organisatie kan verbeteren”, sluit Van Hoorn af.

Nieuws

Meer nieuws over