Ordina ontwikkelt tool voor containervervoer via Havenbedrijf Rotterdam

23 juni 2017 Consultancy.nl

In het kader van een grotere digitale transitie, heeft Port of Rotterdam (Havenbedrijf Rotterdam) de beta versie van ‘Navigate’ gelanceerd. De online routerplanner werd mede ontwikkeld door Clockwork, onderdeel van Ordina, dat twee jaar geleden ook al betrokken was bij de lancering van de nieuwe website van het Havenbedrijf.

Om de concurrentie van andere havensteden voor te blijven, moet Havenbedrijf Rotterdam, de grootste Zeehaven van Europa, continu innoveren. De inzet van digitale technologie in de bedrijfsvoering vormt de sleutel om wereldwijd een onderscheidende positie te kunnen innemen, niet alleen als grootste haven, maar ook als slimste.

Het havenbedrijf wil zich ontwikkelen tot logistieke informatiehub, waar ‘data met evenveel gemak circuleert als goederen’ en met een online presence die deze ambitie ondersteunt. “We hebben een grenzeloze digitale ambitie, die past bij de grootste haven van Europa”, zegt Thea de Vries, Manager Marketing & Communications van het Havenbedrijf Rotterdam. Vanuit die wens besloot het havenbedrijf reeds enkele jaren geleden om hulp in te schakelen van een externe partij.

Clockwork

Samen met Clockwork, onderdeel van het digital engagement bureau van ICT dienstverlener Ordina, werd in 2015 portofrotterdam.com gelanceerd, een virtuele haven die de zakenwereld helpt om de route via Rotterdam zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen. De Vries over het nieuwe portaal: “Dé ingang naar een ongekende wereld van digitale dienstverlening gericht om de route via Rotterdam zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen….Een wereld waarin data rondom alle bewegingen in de haven vrij en realtime beschikbaar is en waarin het bedrijfsleven in en om de haven optimaal op elkaar is aangesloten.”

Ordina ontwikkelt tool voor containervervoer via Havenbedrijf Rotterdam

Als onderdeel van een grotere digitale transitie, werd de nieuwe website opgezet als een modulair platform, waarbinnen de huidige en toekomstige eisen ten aanzien van content en functionaliteit verder uitgerold kunnen worden, in goed overleg met klanten en overige partners. “Samen met onze klanten en andere partners ontwikkelen we nieuwe online producten en diensten om hen te ontzorgen en nog beter van dienst te zijn”, geeft De Vries aan.

Routeplanner Navigate

Een van die nieuwe functionaliteiten die Havenbedrijf Rotterdam samen met Clockwork heeft ontwikkeld is ‘Navigate’. In deze routeplanner zijn de deepsea en shortsea schema’s met 550 havens wereldwijd en de rail- en binnenvaartverbindingen tussen Rotterdam en ruim 150 Europese inland terminals opgenomen. Daarmee is routeplanner volgens Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam, “de meest complete routeplanner in zijn soort”.

De nieuwe tool werd speciaal ontwikkeld voor bedrijven die hun containervervoer slimmer willen plannen. Hoogsteden licht verder toe: “Navigate maakt het mogelijk om in een paar muisklikken een efficiënte route van A naar B via Rotterdam te vinden.”

Aan de hand van het gekozen vertrekpunt en de gewenste bestemming biedt de routeplanner diverse mogelijkheden. Per route worden de mogelijke zeeverbindingen en de spoor- of binnenvaartverbindingen naar de bestemming in het achterland weergegeven. Op basis van de modaliteit en verwachte transittijd kan vervolgens de meest gunstige optie worden gekozen. Ook kan gemakkelijk contact worden gelegd met de achterliggende organisaties om bijvoorbeeld een offerte op te vragen.

De nieuwe tool heeft nog meer functionaliteiten, zoals een bedrijvengids met daarin meer dan 1.500 organisaties die in en om de haven van Rotterdam actief zijn. “Via het centrale toegangsscherm kunnen gebruikers zoeken, vergelijken en contact leggen met die bedrijven: van expediteurs tot koelvrieshuizen”, legt Hoogsteden uit. Ook biedt Navigate een empty depot tool, die inzicht geeft waar in de haven en in het achterland lege containers geretourneerd en opgehaald kunnen worden. Op die manier wordt onnodig en kostbaar transport van lege containers verminderd. “Met de verschillende functionaliteiten biedt Navigate meer transparantie in de supply chain.”

Dynamische tool

Navigate, die als dynamische tool continue verbeterd zal worden, is vooralsnog als betaversie gelanceerd. Hoogsteden: “Deze beta-versie is een mooie eerste stap. We hopen dat marktpartijen ook enthousiast zijn en ons feedback geven op basis waarvan we de tool verder kunnen verbeteren.“

De volgende elementen binnen Navigate die zullen worden ontwikkeld, zijn onder meer het inzichtelijk maken van de CO2 footprint van containertransport. Ook real-time data over ‘Estimated Time of Arrival en Departure (ETA en ETD) van zeeschepen behoort binnenkort tot de mogelijkheden. “De ambitie is om steeds meer operationele data toe te voegen. Op die manier biedt de tool steeds meer waarde op het vlak van efficiëntie in de keten”, besluit Hoogsteden.

GerelateerdEcorys ontwikkelt intermodale planner voor Amsterdam.

Nieuws