Fagro ondersteunt Sitech Services bij Continuous Improvement

26 juni 2017 Consultancy.nl

Een voortdurende zoektocht naar verbeteringen bepaalt de ambitie van Sitech Services. Om deze verbetermodus continu scherp te stellen is er niet alleen veel kennis van binnen maar ook van buiten vereist. Een frisse blik van gedreven professionals die hun takenpakket als een middel zien om manieren te ontdekken, waarop zij de organisatie een stap verder brengen. Deze professionals heeft Sitech Services gevonden in de consultants van Fagro. Zo komen twee losstaande organisaties dankzij zes consultants bij elkaar met één gezamenlijk doel: Continuous Improvement. 

Pascal Cox, director Finance & Control Sitech Services*: “Hoewel alle partijen hier op de Chemelot site met hun eigen uitdagingen worstelen, kennen we allemaal één gemene deler: doordat we zijn gevestigd in West-Europa, kampen we met relatief dure grondstoffen. Daarom moeten we het maximale halen uit alle andere kosten. Dat wordt van ons verlangd, daar ligt onze focus.” Om dat te verwezenlijken vergt Sitech Services het uiterste van zichzelf én van de ingehuurde professionals.

Shared Services Department

Pascal Cox: “Binnen de gehele Sitech Services-organisatie streven we naar een flexibele laag medewerkers om goed te kunnen inspelen op de wisselende behoefte van onze klanten.” Twee jaar geleden zag een nieuwe afdeling het levenslicht binnen Sitech Services; het Shared Support Department. Onderdeel van de Sitech-strategie om ook op het gebied van interne supportdiensten te behoren tot de top-performers. Dat leidde tot nieuwe invullingen van functies en wijzigingen in de bezetting. Een situatie die riep om tijdelijke invulling van posities die niet alleen de benodigde capaciteit leverde, maar Sitech Services ook ondersteunde bij deze nieuwe ontwikkeling. Een behoefte die Fagro, als vertrouwd kennispartner van Sitech Services, feilloos weet in te vullen. 

Cultuur

Antoine op den Drink, Business Manager Fagro: “We zijn kritisch aan de voorkant en onderwerpen onze consultants aan assessments. Daarmee leggen we de lat hoog.” Toch is die strenge selectieprocedure niet alleen de successleutel. Roy Keijmis, Manager Transactional Support Sitech: “Papier is geduldig. Een match kan op papier nog zo goed zijn, maar persoonlijkheid en instelling van deze professionals zijn minstens zo belangrijk. Daarnaast moet een consultant ook passen binnen onze bedrijfscultuur.” Antoine op den Drink: “We werken al jarenlang met Sitech Services samen. Daardoor weten we bij Fagro precies welke mensen wel of niet op bepaalde afdelingen passen.” 

Fagro ondersteunt Sitech Services bij Continuous Improvement

Investeren

Sitech geeft ook de ingehuurde consultants alle ruimte om zich te ontplooien. Ze worden opgenomen in de Sitech-familie en er wordt in ze geïnvesteerd. Ze kunnen doorstromen naar andere functies, trainingen volgen en mogen op basis van hun expertise en inzicht daadwerkelijk mee de koers bepalen. Het resultaat is een stukje partnership dat zowel de consultant, Fagro als Sitech Services versterkt. Fagro-consultant Nancy Danse begon anderhalf jaar geleden als assistent plant controller bij Sitech Services. Inmiddels heeft ze als volleerd plant controller al op meerdere plekken binnen Sitech Services haar waarde bewezen. “Door ambities bespreekbaar te maken, is er binnen Sitech Services veel mogelijk. ” 

Green Belt-training

Dat beaamt Fagro-consultant Chadny Jeukens, bij Sitech Services werkzaam als project controller. “Ik ben anderhalf jaar geleden gestart bij Sales Support en met ingang van vorig jaar ben ik intern verhuurd aan de afdeling Project Control.” Momenteel volgt Chadny de Green Belt-training binnen de Lean Six Sigma opleiding. Dat biedt hem een framework, waarmee hij op gestructureerde wijze duurzame verbeteringen binnen Sitech Services kan aanbrengen. 

De continuous improve-ambitie van Sitech Services staat ook centraal in de werkzaamheden van Youri Wierts, die vanuit Fagro de functie van medewerker Crediteurenadministratie bestiert. “Binnen onze afdeling ligt de focus op het ‘lean’ maken van de organisatie.” Samen met zijn collega’s licht Youri Wierts het purchase to pay-proces door met het oog op verbeterpunten. “Dat houdt in dat we een echte switch hebben gemaakt qua mindset. We liepen voorheen vaak achter de feiten aan. Door de groei die ik nu heb doorgemaakt, kan ik samen met mijn collega’s het proces veel beter inzichtelijk maken en doorlichten. Zo weten we precies wat de gevolgen van bepaalde beslissingen en handelingen zijn.”

Vertrouwen

De drie professionals vormen samen met drie andere Fagro-consultants – Maarten Schilperoort, Carina Toussaint en Sjuul Lenssen – een waardevolle uitbreiding van de Sitech-familie. Dat is enerzijds de verdienste van hun gedreven instelling en kundigheid en anderzijds van de open bedrijfscultuur binnen Sitech Services, die dergelijke positieve ontwikkelingen in de hand werkt. Roy Keijmis: “Ik probeer iedereen binnen mijn afdeling vooral vertrouwen te geven, door ze aan te moedigen om ideeën uit te werken en deze mede te implementeren. Vertrouwen uitstralen en de vrijheid geven om door te pakken betaalt zich uit.”

* Sitech Services, een speler in de procesindustrie, is ontstaan uit een aantal afdelingen van DSM. Het hoofdkantoor is gevestigd op de Chemelot site in Geleen, waar tevens de bedrijfsactiviteiten zijn geconcentreerd.

Nieuws