EY helpt Zwanenberg Food Group met verkoop van vleeswarendivisie

16 mei 2017 Consultancy.nl

Het Twentse voedselconcern Zwanenberg Food Group overweegt zijn vleeswarendivisie af te stoten. Het familiebedrijf wil internationaal groeien op het gebied van conserven, maaltijden en snacks en bekijkt nu of de vleeswarendivisie nog een rol kan spelen in de hernieuwde koers. Het bedrijf wordt tijdens deze heroriëntatie ondersteund door adviesbureau EY.

Met een personeelsbestand van ongeveer 1.600 werknemers en een omzet rond de €400 miljoen (2016) is Zwanenberg Food Group naar eigen zeggen een van de leidende Europese producenten en exporteurs van vleeswaren en vleesconserven. Het familiebedrijf, dat nog altijd voor 100% in handen is van de familie Van der Laan, werd opgericht door Theodorus Sebastianus van der Laan. In 1929 startte hij in Den Haag een vleeswarenfabriek, toen nog onder de naam ‘Vleeswarenfabriek Th.S. van der Laan’. In het begin van de jaren ’80 besloot de toenmalige directie het hoofdkantoor naar Almelo te verplaatsen, waar het zich tot op heden bevindt. In 1996 werd de merknaam ‘Zwanenberg’ verkregen, waar het concern zijn huidige naam aan ontleent.

Vleeswarendivisie in de verkoop?

Momenteel oriënteert de Twentse voedselproducent zich op de toekomst van haar vleeswarendivisie, meldt het concern in een recent persbericht. De ‘Business Unit Fresh Foods’, zoals de divisie voluit heet, behaalde in 2016 een omzet van circa €120 miljoen en zorgt voor ongeveer 265 fulltimebanen. De productie en verwerking van de verschillende soorten vleeswaren vindt plaats in Aalsmeer, Borculo en Zoetermeer. De divisie levert zijn vleeswarenproducten voornamelijk aan retailers, zoals supermarktketens en de detailhandel, en aan de out-of-homemarkt, zoals zorg- en onderwijsinstellingen, benzinestations en bedrijfscateraars. Volgens het persbericht neemt de divisie hiermee binnen Nederland een “prominente marktpositie” in.

Zwanenberg overweegt verkoop van zijn vleeswarendivisie

Het bedrijf uit Almelo stelt dat de mogelijke verkoop van de vleeswarendivisie een gevolg is van een heroverweging van de bedrijfsstrategie, waardoor de focus de komende jaren met name zal komen te liggen op internationale groei op het gebied van conserven, maaltijden en snacks. Ronald Lotgerink, de CEO van Zwanenberg Food Group, zegt hierover: “Zwanenberg Food Group heeft in de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt door klantfocus, innovatie en category management. Door deze groei staat de onderneming thans voor de keuze hoe zij haar versactiviteiten verder gaat ontwikkelen. Zwanenberg oriënteert zich breed op mogelijkheden om de groei van de Business Unit Fresh Foods te faciliteren.” Hoewel het bedrijf uit Almelo de vleeswarendivisie in de etalage heeft gezet, stelt Zwanenberg Food Group dat naast de verkoop van de divisie ook andere opties worden opengehouden

Als de Business Unit Fresh Foods inderdaad wordt afgestoten, betekent dit dat het bedrijf bijna een derde van zijn omzet zal kwijtraken. Dit zou echter niet de eerste keer zijn dat het bedrijf een aanzienlijk deel van zijn activiteiten van de hand doet: in 2001 werd een aantal slachterijen verkocht aan de Duitse branchegenoot Dumeco, vanwege een koersverandering waarmee het bedrijf zich meer ging richten op zijn kernactiviteiten, bestaande uit vleeswaren, conserven en specialiteiten. Het bedrijf is in het verleden zelf ook actief geweest in het overnemen van andere bedrijven, waaronder drogeworstspecialist Huls (1998), tong- en leverspecialist Hooymans (1999) en Wahid Halal Meat (2011).

Een woordvoerder van Zwanenberg Food Group geeft aan dat het oriëntatieproces “een aantal maanden” in beslag zal nemen. EY is door het Almelose bedrijf aangetrokken om de organisatie bij te staan in de eventuele verkoop van de divisie. De M&A praktijk van EY gaat zich namens Zwanenberg bezighouden met het in kaart brengen van mogelijke kopers en het verkoopklaar maken van de divisie.

FC Twente

Zwanenberg Food Group en de familie Van der Laan zijn onder voetbalminnende Nederlanders ook wel bekend vanwege de nauwe banden die ze onderhouden met de Enschedese Eredivisieclub FC Twente. Tussen 2002 en 2005 was het bedrijf shirtsponsor van de club en in De Grolsch Veste (het stadion van FC Twente) bevindt zich nog altijd ‘De Zwanenberg lounge’.

In 2015 kreeg Aldo van der Laan zelfs landelijke bekendheid toen hij in april van dat jaar Joop Munsterman opvolgde als voorzitter van de voetbalclub, nadat die laatste zich gedwongen zag op te stappen vanwege financieel wanbeleid. Het voorzitterschap van Van der Laan was echter van korte duur - in november 2015 trad hij weer terug toen uit een uitgelekt document bleek dat investeringsmaatschappij Doyen via een lening-overeenkomst inspraak had gekregen op het transferbeleid van de voetbalclub, iets wat niet wordt toegestaan door de KNVB.

Nieuws