Protiviti lanceert digitale consultancy praktijk: Protiviti Digital

09 mei 2017 Consultancy.nl

Internationaal consultancybureau Protiviti heeft een nieuwe praktijk gelanceerd, waarin het bureau zijn digitale expertise en diensten heeft gebundeld. Protiviti Digital, zoals de nieuwe praktijk heet, wordt geleid door de Brit Jonathan Wyatt. De Nederlandse dienstverlening wordt getrokken door Owen Strijland, Esen Orhan en Tjakko de Boer.

Digitale technologie is de afgelopen jaren sterk in opkomst. Digitalisering biedt een enorme voordelen aan gevestigde bedrijven. Bovendien staan er steeds meer compleet nieuwe, digitale spelers op, die met hun geavanceerde, schaalbare digitale aanbod de markt verstoren. Bekende voorbeelden zijn Airbnb en Uber, die in korte tijd zijn uitgegroeid tot top 10 spelers in hun branche.

Met het oog op de snelle digitalisering, voeren organisaties wereldwijd op het gebied van digital hun investeringen op, waarbij zij vaak de hulp inschakelen van externe experts om hen te ondersteunen bij het doorlopen van het digitaliseringsproces. Zakelijke dienstverleners, waaronder ook management consultancybureaus, spelen een integrale rol in het domein. Zij ondersteunen klanten bij uiteenlopende onderdelen van het proces, van het ondersteunen van klanten bij het in beeld brengen van de potentie van digitale technologie, het opstellen van strategische plannen en het ontwerpen van digitale blauwdrukken tot het daadwerkelijk implementeren van digitale initiatieven.

Digital consulting

Door de toenemende vraag naar ondersteuning bij digitalisering is de afgelopen jaren het vakgebied digital consulting uitgegroeid tot het snelst groeiende segment van de wereldwijde adviesbranche. In het Verenigd Koninkrijk, de grootste adviesmarkt van Europa, groeide het technologiesegment met maar liefst 10% vorig jaar, terwijl in de Duitstalige regio het segment met 8% groeide. 

Protiviti lanceert digitale consultancy praktijk: Protiviti Digital

Om in te spelen op de groeiende vraag en klanten beter te kunnen bedienen bij de multidisciplinaire vraagstukken die ontstaan bij het werken met digitale oplossingen, hebben veel grotere adviesbureaus de laatste jaren speciale Digital praktijken opgericht. Deloitte Digital was een van de eerste – de digitale praktijk van het Big Four kantoor opende zijn deuren in 2012. Sindsdien zijn tientallen adviesbureaus gevolgd, met onder meer PwC Digital van Big Four rivaal PwC en Accenture Digital, een van de vijf bedrijfsdivisies van Accenture. Ook de grote strategiekantoren hebben de propositie omarmd: McKinsey & Company en Bain & Company beschikken beide over speciale Digital praktijken, terwijl The Boston Consulting Group (BCG) een meer op zichzelf staande benadering heeft gekozen met de lancering van BCG Digital Ventures.

Protiviti Digital

Ook Protiviti – met meer dan 70 kantoren in ruim 29 landen een van de grotere consultancybureaus gespecialiseerd in finance, risk en internal audit – heeft onlangs besloten om zijn bestaande digital expertise samen te brengen in een aparte praktijk. Onder de naam Protiviti Digital heeft het adviesbureau zijn digitale vaardigheden gebundeld, waaronder die op het gebied van data analytics, technologie, internal audit, performance management, risk en compliance. Volgens Jim Pajakowski, een Executive Vice President van Protiviti, is de nieuwe praktijk in staat om klanten end-to-end te ondersteunen bij hun digitale uitdagingen. Het klantenbestand van Protiviti bestaat vooral uit grote beursgenoteerde bedrijven – het bureau heeft de afgelopen jaren projecten uitgevoerd voor meer dan 60% van de Fortune 1000 bedrijven.

“Vanuit onze wereldwijde consultancy expertise, stelt Protiviti op maat gemaakte teams samen waarvan de vaardigheden goed aansluiten op de specifieke sterke punten, behoeften en vereisten van de digitaliseringsprogramma’s van onze klanten”, aldus Pajakowski. Jonathan Wyatt, een Managing Director die zich in 2004 bij Protiviti aansloot en afkomstig was van Deloitte, voegt toe: “We helpen onze klanten bij elke of alle fases van de transformatie, zodat zij zich ervan kunnen verzekeren dat zij voldoen aan de eisen van de digitale economie.” Wyatt, die in de UK leiding geeft aan de Technology Consulting tak, is tevens de aangewezen verantwoordelijke voor de nieuwe Digital praktijk van het bureau.

Het dienstenaanbod van Protiviti Digital omvat onder meer Customer Engagement: klanten helpen bij het verkennen van nieuwe manieren om relaties aan te gaan met klanten; Digitalisering: ondersteunen bij de lancering van digitale business modellen of de automatisering van processen; Decision Science: het ondersteunen bij het gebruik van geavanceerde data analytics om de besluitvorming te verbeteren; en Operational Performance: samenwerken met klanten om met gebruik van technologie de prestaties van het bedrijf te verbeteren. Andere diensten die de praktijk aanbiedt zijn Cybersecurity, Agile, Artificial Intelligence (AI), Cloud, IT-modernisering, Robotics, Internet of Things (IoT) en sectorspecifieke technologische oplossingen zoals FinTech en RegTech.

Gevraagd naar hoe Protiviti Digital zich zal onderscheiden van de rest van de aanbieders in de adviesbranche, wijst Wyatt op de coöperatieve aanpak van het bureau. “We werken nauw samen met onze klanten om diepgaand begrip van de risico’s en kansen van nieuwe en opkomende technologieën te creëren en om creatief na te denken over hoe zij deze technologieën kunnen benutten om hun prestaties te verbeteren.” Het streven naar het leveren van tastbare resultaten ligt aan de kern van het DNA van Protiviti (“wij helpen business en operationele waarde te creëren voor vandaag en in de toekomst”), waarbij het bureau bouwt op onder meer diepgaande expertise, objectieve inzichten, een op maat gemaakte aanpak die alle kanten van het digitale spectrum (people, processen en technologie) omvat en een staat van dienst van ruim tien jaar.

Protiviti Digital - Diensten

Wyatt zelf heeft meer dan 20 jaar ervaring in het IT consulting vakgebied en heeft gewerkt voor veel van de grootste bedrijven ter wereld, in verschillende sectoren, waaronder de financiële dienstverlening, energie en nuts, telecom, media en consumentengoederen. Hij stond samen met anderen aan de basis van de activiteiten van Protiviti in de UK (gevestigd in The Shard in Londen) en heeft jarenlang leiding gegeven aan de wereldwijde IT strategy, governance en risk management praktijk.

Andere leidende professionals voor Protiviti Digital zijn Kurt Underwood, een expert en wereldwijde solutions leider van Protiviti Technology Consulting uit de VS, en Scott Bolderson, een Managing Director uit de UK. Zowel Bolderson als Underwood verbonden zich in 2004 aan Protiviti, hoewel eerstgenoemde in 2007 voor een periode van vijf jaar afscheid nam om een succesvolle pub en restaurant te openen en runnen op de grens tussen Wales en Herefordshire. In 2012 keerde hij weer terug bij het bureau.

In onder meer Duitsland, Australië en de Verenigde Arabische Emiraten heeft Protiviti professionals aangewezen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en uitvoering van Protiviti Digital in hun markt. In Nederland wordt de dienstverlening getrokken door Owen Strijland, Esen Orhan en Tjakko de Boer.

Ter ondersteuning van de lancering van Protiviti Digital in de markt en om zijn kennisleiderschap in het vakgebied te illustreren, heeft het consultancybureau de afgelopen maanden verschillende publicaties over het onderwerp uitgebracht. Ook de 2017 editie van de jaarlijkse ‘Internal Audit Capabilities and Needs Survey’ van het adviesbureau besteedde extra aandacht aan digital, waaruit onder meer bleek dat interne audit afdelingen steeds meer investeren in data science en data analytics.

Voor meer informatie over Protiviti Digital zie onderstaande video met Managing Directors Jonathan Wyatt en Scott Bolderson:

Nieuws

Meer nieuws over