M&A bureaus begeleiden transactie wet wipes producent Codi Group

08 mei 2017 Consultancy.nl

Investeringsmaatschappij Active Capital Company heeft samen met het management een meerderheidsbelang verworven in Codi Group, een Nederlandse producent van wet wipes.

Met een omzet van rond de €60 miljoen, gerealiseerd door een personeelsbestand van 180 werknemers, is Codi Group een van de grotere producenten van babydoekjes en vochtig toiletpapier in Noordwest-Europa. Het bedrijf, dat gevestigd is in Veenendaal, levert zijn producten aan grote FMCG-merken zoals Beiersdorf, retailers als Hema en Rituals, en supermarktketens als Ahold Delhaize.

De afgelopen jaren heeft Codi Group een snelle groei doorgemaakt, voortbouwend op een strategie waarin zowel autonome als groei via fusies en overnames wordt nagestreefd. In 2014 nam Codi Group bijvoorbeeld het in Venray gevestigde Incare over. Vorige maand heeft het management bekendgemaakt dat zij zich de komende tijd zullen richten op verdere uitbreiding met onder meer een versneld groeipad en kapitaal dat is aangetrokken bij Active Capital Company (ACC). Het private equity bedrijf uit Amsterdam, dat voornamelijk investeert in bedrijven met een omzet van tussen de €10 miljoen en €80 miljoen, heeft een meerderheidsaandeel genomen in Codi Group.

De aandelen waren hiervoor in handen van Value Enhancement Partners, een andere institutionele investeerder die Codi Group in 2013 aan zijn portefeuille had toegevoegd. Ook de huidige directie heeft wederom een belang genomen in de onderneming door middel van een herinvestering. Hoewel er geen financiële details zijn vrijgegeven, schatten analisten de waarde van de deal tussen de €10 miljoen en €20 miljoen. Vorig jaar boekte Codi een EBITDA (een belangrijk financieel resultaat als het om bedrijfswaarderingen gaat) van enkele miljoenen euro’s – producenten van vergelijkbare grootte worden vaak overgenomen voor een multiple factor van 6 of 7 keer de EBITDA.

Zes M&A bureaus begeleiden transactie wet wipes producent Codi Group

Versnelde groei

Met de nieuwe financiële slagkracht wil Codi Group zijn footprint vergroten, met als doelstelling voor de middellange termijn om een top 3 positie qua marktaandeel te veroveren. “Over de afgelopen jaren heeft Codi zich succesvol gericht op interne optimalisatie en het verbreden van de klanten portefeuille resulterend in een solide platform voor toekomstige groei. We zijn erg gemotiveerd om met onze nieuwe groei-initiatieven te starten en onze ambitieuze strategie uit te gaan rollen”, aldus Codi Group CEO Erik van Deursen. “Met de investering vanuit het nieuwe fonds van ACC hebben wij voldoende tijd en kapitaal om zowel autonome groei als groei door middel van add-on acquisities te realiseren.” Ter ondersteuning van de groeiplannen heeft de producten drie nieuwe strategische pijlers opgesteld: Duurzaamheid, Consument Centraal en Technologische Innovatie.

Victor Schols, Investment Director bij ACC, vult aan: “Codi sluit perfect aan bij de investeringsfocus van ACC en wij ondersteunen de onderneming graag in het realiseren van haar doelstelling. Wij kijken uit naar een samenwerking met het management.” Mels Huige, partner bij ACC, vertelt dat het bedrijf zich richt op een omzetgroei naar de grens van €100 miljoen. Het verbeteren van de bedrijfsprocessen van Codi Group is volgens Huige een van de stukjes van de puzzel, waarbij onder meer de machine capaciteit een belangrijke rol speelt. De fabrieken van Codi in Veenendaal en Venray verwerken nonwovens tot verschillende high-end eindproducten in flexibele innovatieve verpakkingen. “Binnen de huidige faciliteiten is voldoende ruimte om meer te produceren”, aldus Huige.

Verder focussen de groeiplannen zich onder meer op diversificatie. Het bedrijf is de mogelijkheden aan het onderzoeken om zijn productieproces en zijn producten te gaan inzetten in andere markten, zoals het schoonmaken van glas, schoenen of autostoelen.

IMAP, AKD, Fortaleza Capital, Accuracy, Houthoff Buruma en Boon

M&A adviseurs

De transactie tussen Value Enhancement Partners (verkoper) en ACC (koper) werd begeleid door M&A experts van zes verschillende partijen. De verkoper en het management van Codi werden op corporate finance gebied geadviseerd door corporate financekantoor IMAP. Het dealteam bestond uit Jan-Pieter Borst, Frank Ruijgrok en May Wu, terwijl François Koppenol en Arjen de Pril van AKD juridisch advies leverden.

Koper ACC huurde Fortaleza Capital (Alexander van Rossum en Peter van Leeuwen) voor ondersteuning op financial advisory gebied, terwijl Accuracy (Dylan Remmits, Gijs Siecker en Leontine Koens-Betz) werd ingeschakeld voor de financial due diligence. Juridisch advies won het private equity bedrijf in bij Houthoff Buruma (Jan-Paul van der Hoek, Tessa Rozendal, Ageeth Panman en Gijs Hamelijnck) en fiscale expertise en belastingadvies was afkomstig van lokaal accountantskantoor Boon Accountants Belastingadviseurs.

Nieuws

Meer nieuws over