Morgens helpt GiftForYou met Lean en Continu Verbeteren

01 mei 2017 Consultancy.nl

In vijf werksessies heeft Morgens adviseur Bram van der Sluijs teamleiders van GiftForYou, een aanbieder van beleveniscadeaus, kennis laten maken met de Lean-methodiek. Door aan de slag te gaan met ‘continu verbeteren’ hebben de deelnemers waardevolle inzichten opgedaan, waardoor ze hun klanten nu nog beter kunnen bedienen en hun interne processen kunnen stroomlijnen.

Lean is een gestructureerde methode om continu te verbeteren, die streeft naar het verminderen van verspilling en het creëren van meer toegevoegde waarde, door te focussen op kwaliteit van zowel product/dienst als het proces waarmee dit tot stand komt. Dit leidt vervolgens tot kortere doorlooptijden en lagere kosten. Ondanks de groeiende aandacht voor Lean, of overige verbetermethodieken (zoals agile) worstelen veel bedrijven in de praktijk met de praktische toepassingen of de verankering ervan binnen de organisatie.

Morgens, een organisatieadviesbureau uit Leiden met zo’n vijfentwintig consultants in dienst, is onder meer op dit gebied gespecialiseerd en helpt opdrachtgevers met hun organisatietransities, het vergroten van hun wendbaarheid en het creëren van een lean cultuur gecentreerd rondom continu verbeteren. Recentelijk heeft Bram van der Sluijs, werkzaam als Consultant bij Morgens, GiftForYou (
GFY) – een aanbieder in belevenis cadeaukaarten en belevenisboxen in de retail – meerdere werksessies verzorgd voor meerdere teamleiders van de organisatie, met als doel hen waardevolle inzichten in de toegevoegde waarde van de Lean-methodiek te laten opdoen.

“Een gaaf en uitdagend traject. Met een gedegen voorbereiding, bouwplan, presentatie en de benodigdheden voor effectieve werksessies op zak, zijn we van start gegaan. Goed om te merken dat de deelnemers positief van zin waren en de toegevoegde waarde van het traject op voorhand onderkenden”, vertelt Van der Sluijs.

Morgens neemt GiftForYou mee in praktische toepassingen van Lean

Tijdens in totaal vijf werksessies nam de Morgens adviseur de deelnemers mee in de beginselen van Lean, zoals het vergroten van klantwaarde, het elimineren van verspillingen en het planmatig verbeteren. Ook werd ingegaan op een aantal verdiepende onderwerpen, zoals KPI’s en procesverantwoordelijkheid. Van der Sluijs licht de aanpak toe: “Na een korte theoretische introductie zijn we vooral praktisch aan de slag gegaan. De sessies leverden hierdoor niet alleen nieuwe inzichten op, maar vooral ook concrete resultaten.” Zo liggen er volgens hem bij GFY nu verbeterideeën om verspillingen aan te pakken, zijn er KPI’s ontwikkeld en zijn A3-actieplannen opgesteld om ook in de komende tijd te blijven verbeteren.

Voortbouwen op Lean

Het traject is ondertussen afgerond en Van der Sluijs geeft aan veel enthousiaste reacties te hebben gekregen. Een van de deelnemers gaf aan: Het is goed om samen kritisch en op een afstand te kijken naar de eigen processen.” Ook Tamar de Leeuw, COO bij GiftForYou, toont zich positief over het traject: “Bram heeft vakkundig werk geleverd in zowel de sessies als de opgeleverde procesdocumentatie. Wij zijn zeer tevreden over het resultaat.”

Van der Sluijs: “Wat ik erg mooi vond om te ervaren, is dat Lean een jonge, ondernemende en dynamische organisatie zoals GFY kan helpen om processen te borgen en daarop verder te bouwen. Lean biedt duidelijkheid en overzicht en dit werd erg gewaardeerd.” Nu de sessies zijn afgerond zijn de GFY teams zelfstandig aan de slag gegaan het continu verbeteren. De Morgens adviseur besluit: “Ik ben erg benieuwd naar de resultaten die zij de komende tijd gaan realiseren.”

Nieuws